Natt til mandag ble det kjent at Canal Digitals kunder mistet 13 kanaler, deriblant TVNorge, Max og Fem.

Canal Digitals eier Telenor og Discovery kom nemlig ikke til enighet om hva det skal koste å vise Discoverys kanaler.

Det har dermed vært tøffe dager for Canal Digital. Men hva med de konkurrerende selskapene?

- Hvordan har de siste dagene vært for RiksTV?

- Det har mandag og søndag kveld vært unntakstilstand. Vi har fått veldig mange henvendelser. Så mange at webtjenesten vår gikk ned for telling søndag kveld. Vi jobbet i hele går for å øke kapasiteten og få oss opp å gå igjen, sier administrerende direktør i RiksTV, Christian Birkeland, til Adresseavisen.

Alle på hovedkontoret i Oslo måtte derfor slippe alt de holdt på med, og svare folk både på telefoner og i sosiale medier.

- Jeg satt selv og svarte på henvendelser på Facebook til langt på kveld, sier Birkeland.

I en uhøytidelig avstemning på adressa.no sier hele 47 prosent av 4000 personer at de vil avslutte sitt abonnement med Canal Digital. 38 prosent har ikke bestemt seg, og 15 prosent vil ikke avslutte abonnementet sitt.

- Sier ikke nei, takk til nye kunder

RiksTV er ifølge Birkeland det eneste andre selskapet som dekker hele Norge og som har alle de viktige Discovery-kanalene, inkludert TVNorge-kanalene.

Han sier at selskapet ikke ønsker å utnytte situasjonen, men legger ikke skjul på at han er fornøyd med å ha økt kundemassen.

- Vi fikk omtrent ti ganger så mange nye kunder på en dag som vi pleier å klare. Og begrensningen kom av hvor mange telefoner vi klarte å ta. Vi prøver å være ansvarlig å ikke utnytte situasjonen, men vi sier aldri nei, takk til nye kunder.

Direktøren sier at konflikten mellom Canal Digital og Discovery er trist for bransjen, men han vil ikke kommentere nærmere, siden de ikke er en del av den.

Sjekk hvilke tv-serier folk kommer til å savne etter at Discoverys kanaler forsvant

Partene har møttes

Tirsdag melder VG at det har vært dialog med partene, og at konflikten mellom TVNorge og Telenoreide Canal Digital ikke er så fastlåst som det kan ha virket som.

- Vi har kommet med et utspill til løsning, som vi venter på svar på, sier informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor til VG.

Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery, skriver noe annet i en epost til VG.

– Det var vi som ba et møte i dag, og det er nå gjennomført. Det eneste som kom ut av møtet er at Telenor nok en gang bekreftet at deres posisjon er uendret. De tilbyr fremdeles 0 kroner, til tross for at de har økt sine priser til kundene med mer enn 1000 kroner siden sist vi forhandlet, skriver Skoland.

- Ingen telefonstorm

Direktør for samfunnskontakt i GET, Øyvind Husby, har også merket trykket fra folk de siste dagene.

- Vi har hatt flere henvendelser enn normalt, og opplever at konflikten engasjerer kundene vår. Men det har ikke vært telefonstorm, sier Husby.

Selskapet har i likhet med RiksTV alle kanaler som blir borte fra Canal Digital.

- Vi synes det er trist at det blir en konflikt på denne måten, men vi er ikke en del av den, sier Husby.

Han understreker at de ikke har satt i gang noen kampanjer de siste dagene, men at alle som ønsker å være kunde hos dem er hjertelig velkomne.

Les også: Telenor vil ikke lenger reklamere på TVNorge

Fornøyd med egen avtale

Produktdirektør Øyvind Lundbakk i Altibox ønsker ikke å kommentere konflikten mellom de to selskapene.

- Det jeg kan si er at kundene våre gir uttrykk for at de er fornøyd med at vi har fått til en avtale med Discovery, og at også Eurosport Norge nå er på luften. Vi gjør ikke noe utav den pågående konflikten. Det får partene selv finne ut av. Vårt fokus er å informere våre kunder som gleder seg over at vi har fått nytt innhold tilgjengelig overalt, sier Lundbakk.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Produktdirektør Øyvind Lundbakk i Altibox ønsker kun å si at deres kunder er fornøyde med at de har fått avtalen med Discovery i boks. Foto: Altibox
Mange av Canal Digitals kunder fortviler over at de ikke lenger har tilgang til alle kanalene. Det har ført til en kommentarstorm på Facebook. Her fra Adresseavisens Facebook-side. Foto: Skjermdump fra Facebook