Men først må den settes sammen. Den kommer nemlig i flere deler, og Statens vegvesen og entrepernør Reinertsen regner med å bruke hele helga på dette arbeidet.

Totalt er det fem hus skal flyttes i forbindelse med utbyggingen av Strindheimtunnelen. Arbeidet med å flytte det første huset i Gamle kongevei startet allerede den 29. juni. Men huset står fortsatt som spikret til jorden etter gjentatte forsøk på å løfte det med kraftige kraner. For huset veide over dobbelt så mye som beregnet.

Ekstrakostnader

Mens tyngden ble anslått til rundt 60 tonn i anbudsgrunnlaget fra Statens vegvesen, var den reelle vekten rundt 130 tonn. Derfor må nå entreprenør Reinertsen AS leie en større kran fra Belgia, som kan løfte 400 tonn. Innhentingen av den nye kranen kan bety merkostnader for arbeidet.

– Det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye bruken av den belgiske kranen vil koste før alle de fem husene er ferdigflyttet. Men frakt og leie kommer på mellom én og to millioner kroner, sier avdelingsleder Tedd Årnes i Reinertsen AS.

Det var han som signerte kontrakten med Statens vegvesen om å flytte husene. Reinertsen fikk tilslaget om å gjøre jobben for litt over 20 millioner kroner. Byggherren Statens vegvesen opererer imidlertid med en kostnadsramme på 35 millioner.

Usikkert hvem som må betale

Hvem som skal betale ekstrakostnadene den belgiske kranen medfører, er ennå ikke klart.

– Det pågår en diskusjon om dette. Men i utgangspunktet må Statens vegvesen ta regningen, sier avdelingsleder Årnes hos Reinertsen

Prosjektleder for E6 Trondheim-Stjørdal i Statens vegvesen, Harald Inge Johnsen, bekrefter at Reinertsen som entreprenør slipper å betale utgiftene til kranen. Han avviser heller ikke at Statens vegvesen selv vil betale, men peker på at situasjonen er litt spesiell. Reinertsen har nemlig også hatt en konsulentrolle under vektberegningene, gjennom avdelingen Reinertsen Engineering. Denne avdelingen skal ha stått for hovedberegningene.

– Vi skal ha et møte med Reinertsen Engineering fredag, så får vi finne ut hva som har skjedd, sier Johnsen.

Flyttes til Buran

Ekstrakostnadene kan komme til å øke voldsomt hvis Reinertsen ikke klarer å flytte husene i løpet av juli. Da skal neste byggefase starte, og en forskyving av denne kan gi store røde tall. Men både oppdragsgiver og entreprenør tror de skal greie å bli ferdig denne måneden. Kranen kommer med båt i dag klokken 11 og skal skrues sammen her i Trondheim

– Vi regner med at jobben vil ta mellom én og to uker fra vi starter i begynnelsen i neste uke, sier Årnes

Den beltegående kranen skal ha kapasitet til å løfte opptil 400 tonn. De verneverdige boligene skal fraktes 500 meter lenger øst til en parkeringsplass på Buran. Der skal husene lagres og tas vare på i to til tre år, før de flyttes tilbake på nye grunnmurer på Møllenberg.

Følg flyttingen direkte på vårt webkamera.

Foto: VEGARD EGGEN
Skal til pers: Huset i Gamle kongevei veide dobbelt så mye som beregnet. Nå skal en ny kran fra Belgia få det vekk. Foto: VEGARD EGGEN
Etter planen skulle kranene klare å løfte dette huset på Møllenberg. Foto: CHRISTINE SCHEFTE (MMS)