Det er spesielt hovedinnfartsveiene til byen som kan bli rammet. Dette gjelder blant annet Holtermanns veg, Elgeseter gate, Prinsens gate og Innherredsveien.

– Disse veiene drives som bare veier, det vil si at saltet brukes for å holde snø og is borte. Uten saltet må vi drive dem som vintervei, og tillate at det legger seg noe is og snø der, sier produksjonssjef i Trondheim bydrift, Per Arne Sæter.

Han forteller at de har klart å skaffe til veie litt salt til helga.

– De vanlige lagrene er tomme, men vi har klart å skaffe noe salt andre steder. Det blir mest prekært frem til slutten av neste uke, da vi venter en ny forsyning.

Mer brøyting og strøing

Å drive en vei som vintervei, altså uten mulighet til å smelte vekk isen med salt, er både mer tidkrevende og mer kostbart.

– Det krever at vi er oftere ute med isskraper, og at vi oftere må strø. Alt i alt blir det dyrere for oss å holde noenlunde samme veistandard, sier Sæter.

– Har dere budsjett til å drive på den måten?

– Vinteren har kommet tidlig, og har allerede vært kostbar for vår del. Men gatene må brøytes, så overstiger vi budsjettet, må vi bare be om mer penger, sier Sæter.

Tomt i hele Europa

Selskapet som forsyner Trondheim bydrift med salt, GC Rieber Salt, gjør det de kan for å skaffe mer salt. Saltleverandørens lager i Ila inneholder oppimot 2000 tonn veisalt til enhver tid. Nå er det helt tomt.

– Leveransene våre er kraftig forsinket, rett og slett fordi det ikke produseres nok salt i Europa. Dette er den andre harde vinteren på rad som rammer hele kontinentet, og saltproduksjonen har ikke rukket å komme etter. Vi venter en båt med 1000 tonn salt i slutten av neste uke, og ytterligere 1000 tonn i løpet av februar, sier Markedssjef for veimarked og varehandel i Rieber Salt, Kim Akselsen.

Må rasjonere

Som nødløsning har selskapt kjøpt 200 tonn salt fra Mesta, men understreker at dette ikke er nok til at normal salting kan opprettholdes.

– Vi leverer rundt 5000 tonn salt til Trondheim bydrift i løpet av en vinter. Saltproduksjonen er fortsatt lavere enn etterspørselen, så det må nok rasjoneres fremover, sier Akselsen.

– Hvor mye saltmangelen vil bety for veidriftenen resten av vinteren, er avhengig av været. Blir det mye snø og mildt vær blir det selvsagt en utfordring uten salt, men vi får bare gjøre vårt beste, sier Sæter.

Statens Vegvesen informerer om at entreprenørene som drifter resten av veiene i og rundt Trondheim, ennå har en del salt på lager. De har ikke gjort vurderinger om man skal la være å salte enkeltveier.

Det er nesten helt tomt i lokalene til CG Riber Salt i Ila. Foto: Børge Sved