«Dette var skuffende!» Slik begynner Berit Bertling sitt innlegg om utstillingsvinduet til Reimers i Thomas Angells gate i Trondheim.

Rideinstruktør og forfatter av bøkene om hestejenta Milla tar et kraftig oppgjør med Reimers på butikkens Facebook-side, der hun skriver at utstillingen er med på å seksualisere hestesporten.

«Fifty shades of hay»

- Det er ingen tvil om at de prøver å flyte på den kvasi SM-bølgen som «Fifty shades of grey» er en del av. Er overskriften på utstillingen «Fifty shades of hay», lurer hun på, før hun fortsetter:

- Det er en helt absurd seksualisering. Jeg tror ikke butikken hadde kommet unna med det samme om temaet hadde vært fotball, eller en hvilken som helst annen idrett. Ser du for deg dukkene i undertøyet og med fotballen under arma, sier Bertling.

Det er ikke første gang hestesporten reagerer på reklame. I fjor anklagde foreldre og utøvere i ponnitravmiljøet i Trøndelag Leangen-profilering for å være kvinnediskriminerende.

Møkk lei

Forfatteren er født i Trondheim, men bor i Oslo. Hun har drevet med hester siden hun var ti år gammel, og vil at unge jenter skal få beholde stallen som et fristed der de slipper unna seksualiseringen mange jenter møter overalt andre steder.

- Det er jenter ned i 6-7-års alderen som driver med hest. Vi trenger ikke dette evige fokuset på pisk, ridestøvler og sporer. Og den kleine «hø hø...liker du å ri»-humoren. Vi er møkk lei av det. Det virker som om Reimers har gjort et forsøk på å fornye seg siden den gang bestemor kjøpte trusene sine der, men dette er bare helt 50-talls, sier Bertling.

Les kommentar: Hopp i høyet!

«Vi jobber for at idretten vår skal sees for hva den er: En seriøs idrett, som krever at du gir alt du har. Vi jobber for at jentene på stallen skal slippe den kleine humoren, de kjipe hentydningene og de virkelig dårlige vitsene. Takk for hjelpen, for å si det sånn», avslutter hun innlegget på Facebook.

Les også: Kusk tatt med 0,6 i promille på Leangen

- Er dette innafor?

Bertling er ikke den eneste som reagerer på utstillingsvinduet til Reimers.

«Altså, jeg skjønner at utstillingen til en undertøysbutikk nødvendigvis kan bli litt seksualisert, men er dette innafor», skriver en person på Facebook.

«Reimers, da... Hva prøver dere å formidle med dette her egentlig», skriver en annen.

Les også: Travsporten inn i dødens posisjon

- Helt tilfeldig

Adresseavisen har gjentatte ganger forsøkt å få tak i Jan Reimers, som driver undertøyskjeden, uten å lykkes. Men han svarer slik på innlegget på Facebook:

«I vår butikk i Thomas Angells gate har vi årlig en juleutstilling hvor vi i år valgte samarbeid med en lokal aktør som selger hesteutstyr. Flere av våre medarbeidere som har laget utstillingen er hesteinteressert og tilgangen til utstyr ble utslagsgivende for valg av tema. Tema er kun ment som en ramme rundt utstillingen og er i utgangspunktet helt tilfeldig», skriver Reimers.

Rideinstruktør og forfatter av bøkene om hestejenta Milla, Berit Bertling, tar et kraftig oppgjør med Reimers på butikkens Facebook-side. Foto: Aschehoug