- Ti prosent? Det synes jeg var mye

Fra 18. januar øker prisene og flere avganger kuttes hos AtB. Dette vekker reaksjoner hos kundene.

Kundene mener AtB øker prisene for mye, særlig med tanke på at avganger samtidig skal kuttes. Fra venstre: Heidi Malterud, Birk Brunborg Kjenstad og Kristian Andjelic.  Foto: Frank Lervik

Saken oppdateres.

I dag ble det offentliggjort at flere av AtBs priser øker med ti prosent i januar.  Samtidig skal 18 avganger kuttes.

- Hvis de skal satse på kollektiv, så er det teit å øke prisene, sier Jorunn Edvardsen. Hun har bil, men pleier å velge bussen for å reise fra Melhus og inn til Trondheim sentrum.

Edvardsen er én av flere reisende Adresseavisen snakket med på bussholdeplasser i Midtbyen onsdag ettermiddag.

- Ti prosent? Det synes jeg var mye. Jeg pendler til jobb på Sandmoen og er avhengig av bussen. Dette synes jeg var en ganske heftig prisøkning, sier Heidi Malterud.

Hun reiser med periodekort og må regne med å betale 70 kroner mer for månedskortet på nyåret. Ved kjøp av periodekort for voksne i 180 dager øker prisen med 340 kroner.

LES OGSÅ: Gjorde billettendringer uten lov: Nå må AtB gjøre helomvending

- Overdreven økning

Kristian Andjelic er også avhengig buss for å komme seg til jobb og skole. Han synes prisene øker for mye og for ofte.

- En økning på nesten ti prosent hvert år synes jeg er overdrevent, i tillegg til at de kutter antall avganger.

Andjelic er bosatt på Kattem, og går på skole på Rotvoll. Han legger til at han generelt er ganske fornøyd med kolletivtilbudet i byen.

Det er også Birk Brunborg Kjenstad som bruker bussen av og til. Likevel synes han prisen allerede er altfor høye.

- At AtB øker prisene synes jeg er direkte kjempeteit. Jeg synes prisene allerede er høye, sier han.

Les også: AtB kutter avganger i 15 av bussrutene

«Takk og farvel AtB»

Mange har også kommentert saken på Facebook og Twitter. På sistnevnte skriver en mann:

«Tusen takk, @atb_no. Kutter ruter så jeg ikke kommer meg til jobb om morgenen, samt setter opp prisen. Alt for kundene der altså.»


På Adresseavisens Facebook side har saken 58 kommentarer i skrivende stund, de aller fleste negative. Her er noen av reaksjonene:

- Det ironiske her er jo at AtB for noen dager siden også gikk ut og sa at fra nyttår så kutter de i en del rutetilbud. Var ikke argumentet deres for å skru opp prisene at de skulle beholde de hyppige rutene?

- Vil si det går med mer enn nok penger på bussing fra før av... Settes prisene opp og rutene kuttes ned enda mer, vel takk og farvel AtB, you lost me!

- Ikke så ille dette. Ingen skriker så høyt når prisene stiger på polet, butikkene, kioskene osv.

- Ikke nok med at de kutter i bussene jeg må ta til og fra jobb, men de setter også opp prisen. Kan man klage til forbrukerombudet?

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

På forsiden nå