I sitt plangrunnlag for nasjonal transportplan kommer transportetatene blant annet med følgende anbefaling:

«Transportetatene anbefaler at det vurderes momsfritak for elsykler.»

Les mer:  En milliard til sykkelekspressveg

Skeptisk

Samtidig med at forslaget om momsfritak kom, åpnet det en ny elsykkelbutikk i Trondheim. Der mottas forslaget med en smule skepsis.

- Slike støtteordninger er kjempebra om de blir gjennomført. Men de er ødeleggende om de forblir forslag som bare henger i luften. Vi opplevde det i fjor da det ble skrevet om det samme, sier Terje Lutdal, innehaver av Trondheim Elsykkel.

Frykter folk vil avvente

Han tror mange som vurderer å kjøpe en elsykkel nå heller vil vente for å få glede av et eventuelt momsfritak.

- Det kan være ødeleggende for oss som driver butikk. Det blir veldig vanskelig for oss å planlegge om det kommer et forslag som det aldri blir noe av. Dette forslaget bør diskuteres i det skjulte frem til de har bestemt seg, mener Lutdal.

- Hvor mye utgjør momsen på en god elsykkel?

- En god sykkel koster gjerne opptil 30 000 kroner. Det blir 6000 kroner mindre med momsfritak, og det kan være avgjørende for mange, tror Lutdal.

Les mer: Sier nei til elsykler i Bymarka

Salget av elsykler har aldri vært bedre, men et momsfritak kan få det til å virkelig ta av, tror elsykkelselgeren.

- Det var jo slik man fikk fortgang elbilslaget. Elsykkel er enda bedre både helse- og utslippsmessig, avslutter Lutdal.

Logisk tiltak

I Miljøpakken i Trondheim jubler man over forslaget.

- Vårt mål er å øke antallet sykkelturer i Trondheim fra 40 000 (2014) til 100 000 per dag innen 2025. Vi tror elsykkel er et viktig verktøy for å nå det målet, sier Hans Kringstad, kommunikasjonsrådgiver i Miljøpakken.

Håpet er at elsyklene skal erstatte bilkjøring for mange, derfor er alle tiltak som gjør det gunstigere å kjøpe elsykkel bra, ifølge Miljøpakken.

- Prisen på elsykler er nok en barriere for mange, tror Kringstad.

- Tror du forslaget blir gjennomført?

- Det vet jeg ikke noe om, men dette forslaget harmonerer med de uttalte politiske målene. Så det er jo helt logisk at det bør innføres, mener Kringstad.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

Hans Kringstad i Miljøpakken mener momsfritak på elsykler vil hjelpe Trondheim kommune med å nå målet om 100 000 sykkelturer per dag innen 2025. Foto: Agnethe Weisser