Slik ser tunnelen ut før og etter vask

- Det er noen tonn støv vi fjerner fra tunnelene, sier Bernt Olav Opheim i Statens vegvesen.

STATENS VEGVESEN

Saken oppdateres.

På bildeslideren over ser man forskjellen etter at Marienborgtunnelen i Trondheim ble vasket ren for veistøv i forrige uke.

Store støvmengder

Flere tunneler ble nattestengt på grunn av vask forrige uke. Statens vegvesen opplyste at de vasker tunnelene for å få vekk støv som virvles opp av piggdekk. Dermed kom debatten på adressa.no raskt i gang.

Debattantene mener at det er veisalt, og ikke piggdekk som skaper støvet.

Statens vegvesen opplyser at det ikke saltes i tunneler, fordi det er jevn temperatur der. Og de sier at det ikke er noen tvil om at piggdekkene skaper svært mye støv.

- Piggdekkene slår løs masse støv. Det er noen tonn med asfaltstøv vi tar opp som følge av piggdekk som sliter vanvittig mye på asfalten, sier byggeleder Bernt Olav Opheim i Statens vegvesen.

LES OGSÅ: Slik blir nye E6 mellom Trondheim og Stjørdal

- Det er likevel ikke slik at det ikke finnes salt i tunnelene, for det blir dratt med i veistøvet. Saltet blir liggende oppå tunnelutstyr som nødskap, vifter, lys og annet. Da får vi korrosjon, som er en av de store utfordringene vi har, forklarer Opheim, som er ansvarlig for tunnelvaskkontrakten i Sør-Trøndelag.

Strindheimtunnelen har noe ingen andre tunneler i Norge har

Vasker med såpe og vann

Det er flere grunner til renhold i tunnelen. En er at det skal være god sikt for trafikantene i tunnelen. En annen er å forlenge levetiden til tunnelutstyret ved å forhindre korrosjon.

Vegvesenet gjennomfører vask av hele tunnelen med tak og lysarmatur to ganger i året, og halvvask (med vegger, veibane og banketter) fire ganger i året.

- For å holde veistøvet i sjakk har vi vask av veibanen og bankettene rundt én gang i uka. Dette er sesongavhengig, og på vinteren prøver vi å få til renhold enda oftere. Er det veldig kaldt, blir det mest tørrfeiing, sier Opheim.

LES OGSÅ: Her forsøker fotgjengeren å gå gjennom Strindheimtunnelen - da går alarmen

I april blir det vårrengjøring i tunnelene. Datoen er ennå ikke fastsatt.

- Dette er viktig for å få med oss veistøvet ut av veibanen. Da blir hele tunnelen tatt med vask av tak, vegger og veibane.Vi bruker såpe og vann og børster på veggene, sier han.


I 1983 tok Knutsen og Ludvigsen turen ut av tunnelen sin for å bli intervjuet av Adresseavisen. Les intervjuet her: - Jeg sparker Øystein i rumpa - hardt!

På forsiden nå