Etter en orientering i formannsskapet, vedtok politikerne i byen enstemmig å fortsatt arbeide aktivt for å sikre god luftkvalitet for byens befolkning.

Svevestøvbekjempelse er dobbelt så dyrt som antatt

I 2015 brukte kommunen ca 10 millioner kroner på renhold og støvdemping. 5 millioner kroner av dette utgjør svevestøvbekjempelse på kommunal vei. Budsjettet for 2015 var på 2,5 millioner kroner.

I saken står det:

«Avsatt budsjett var ikke tilstrekkelig til å sikre god luftkvalitet i tråd med forurensningsforskriften og nasjonale mål for luftkvalitet. Slik vil det også bli i 2016. Rådmannen vil i forbindelse med budsjettet for 2017 komme tilbake til denne problemstillingen.»

Kommunen brukte 3 millioner på forvaltning, målinger, rapportering, holdningsskapende arbeid i 2015.

Trondheim nådde alle de nasjonale målene for luftkvalitet i 2015.

Det er første året at målene er oppnådd, både for svevestøv og nitrogendioksid.

Slik ble svevestøvet dempet

Grenseverdiene for svevestøv i lufta ble overskredet i seks døgn i fjor. Det nasjonale målet er sju døgn, noe som er strengere enn minstekravet i forurensingsforskriften. Men

* Innholdet av svevestøv i bylufta gikk ned på tross av at piggdekkavgiften ble fjernet i 2010.

* Støvdemping og renholdet ved Trondheim bydrift og Vegvesenet har hindret en økning.

* Milde vintre har hatt effekt: Mildt og fuktig vær gjør at det virvles opp mindre støv, og renholdet er enklere. Utslippene fra kjøretøyer og fyring blir også mindre.

Les også: Renere luft i byen i 2015

- Men det skal lite til før innholdet av svevestøv i lufta øker. Hvis renholdet stanser opp i et par dager når det er tørt vær i piggdekksesongen, får vi for mye svevestøv i lufta nesten umiddelbart, sa rådgiver Tore Nordstad i Miljøenheten i Trondheim kommune til Adresseavisen tidligere.

Derfor er det mindre NOX

Også konsentrasjonen av nitrogendioksid var under det nasjonale målet i fjor.

* Den viktigste kilden til utslipp er dieselkjøretøyene.

* Viktige årsaker til forbedringene er overgangen til gassbusser og flere elbiler.

* Satsing på kollektivtransport og tilrettelegging for myke trafikanter betyr også svært mye for resultatet.

* Nordre avlastningsvei er viktig fordi den leder mye tungtrafikk utenom sentrum.

* Utbyggingen av fjernvarmenettet gir mindre fyringsbehov i mange hjem. Også dette har vært med på å bedre luftkvaliteten, sier Nordstad.

Vil koste mer

Både politikere og forvaltning lover å holde nivået. fremover

- Så lenge vi jobber som i dag, tror jeg vi skal klare å holde oss godt innenfor kravene. Men samtidig kan vi ikke utelukke at trafikkvekst, endringer i renholdsrutiner og en kald vinter kan skape problemer for oss, sa Nordstad tidligere.

Hør Adresseavisens kommentatorer på podcast