- Det er svært uheldig å ha en kollektiv båtterminal i et område uten kjøreadkomst, sier politioverbetjent Håvard Tømmervold i Trøndelag politidistrikt til Adresseavisen.
Han mener situasjonen ved hurtigbåtterminalen i Trondheim ikke er spesielt god. Både drosjer og privatbiler kjører i sykkelfeltet ned til terminalen for å plukke opp eller sette av folk.
Les også: Ja, det er også mulig å få «bot» i parkeringshus
- Viktig sykkelrute
Det er imidlertid kun transport av bevegelseshemmede og nødvendig varetransport som har lov til å kjøre helt inn til terminalen.
- Det er ei viktig sykkelrute fra og til Ila som går der, så det er klart at det ikke skal være mye biltrafikk. Men jeg skjønner at det er et problem når reisende for eksempel har med seg mye bagasje, sier Tømmervold.
Politiet har ikke hatt kontroll på stedet - ennå - og har derfor ingen tall på hvor ofte det syndes ved terminalen.
Les også: - Det virker som om enkelte ikke kan lese skilt
- Kjempeutfordring
Driftssjef Anders Mauring i Trøndertaxi mener dette er et av de vanskeligste stedene i Trondheim for drosjene å komme til.
- Hurtigbåtterminalen er en kjempeutfordring for oss. Vi kan kjøre bevegelseshemmede hit, men en drosjesjåfør vet sjelden om den medisinske tilstanden til passasjeren, sier Mauring.
Trøndertaxi var før reguleringsplanen ble vedtatt tydelig på at et kjøreforbud her ville bli et problem.
- Men innspillene våre ble ikke tatt til etterretning, sier han.
Drosjeholdeplassen er omtrent hundre meter unna terminalen.
Slo til parkeringsvakt i Trondheim - frifunnet på grunn av ny straffelov (Pluss)
Derfor klager trondhjemmere på parkeringsboten
- Får ikke gjort jobben
Problemet oppstår spesielt ved henting, siden drosjesjåføren sjelden får beskjed om passasjerens helsetilstand.
- Det er også problematisk om det er en eldre person med mye baggasje som kommer. Eller noen som ikke er kjent i Trondheim, og ikke vet hvor drosjeholdeplassen er. Vi ønsker bare å gjøre jobben vår og hjelpe folk, men det får vi ikke anledning til her, sier Mauring.
Drosjenæringen nekter ikke sjåførene å kjøre inn til terminalen, men sjåførene må vise hensyn, ikke stå i veien for folk og være varsomme slik at det ikke oppstår konflikt med syklende eller gående.
Mauring sier at Trøndertaxi ikke har fått noen klager fra folk om denne praksisen.
VIDEO: Se TV-adressas serie «Parkeringsvaktene» her
Jobbet med skiltingen
Kommunalteknisk avdeling i Trondheim kommune hadde teknisk godkjenning av planene for utbyggingen av Brattørkaia ved hurtigbåtterminalen.
- Ifølge reguleringsplanen skulle det være lite kjøring på området. Vi har jobbet mye med skiltplanlegging, slik at skiltene ble riktige og forståelige. Det mener vi de er, og det er opp til politiet å håndheve vegtrafikkloven, sier landskapsarkitekt Marit Solum i Trondheim kommune.
Svein Bjørn Vodal, som tidligere jobbet med prosjektet på Brattørkaia, sier at de så tidlig at det kom til å bli en konflikt på stedet mellom sykkeltrafikk og adkomsttrafikk.
- Når terminalen er regulert der den er, og det ligger en sykkelrute rett utenfor, blir det en konflikt med adkomsttrafikken. Alternativet hadde vært at det var kjøreadkomst dit og en snuplass, men det hadde vært enda mer uheldig for syklistene. Det er mer trafikk der enn tillatt, men det er fordi folk ikke respekterer skiltene, sier Vodal.