Kanselleringer hos Norwegian varslet samme natt med SMS

Flere som skulle ha reist fra Værnes lørdag har fått kansellert flyene sine. Totalt er nærmere 20 Norwegian-flyvninger kansellert.

Familien Flønes Bjarkøy kommer seg ikke til Split som planlagt i dag. Fra venstre: Gustav Bjarkøy, Øystein Bjarkøy, Ola Flønes, Trine Flønes Bjarkøy, Anne Flønes, Adrian Flønes, Ane Flønes og Selma Bjarkøy.  Foto: Richard Sagen

Saken oppdateres.

To avganger fra Værnes lørdag har fått varsel om at deres flygninger er kansellert.

Flyet fra Trondheim til Malaga klokken 16.10 er innstilt. Det samme gjelder flyet som skulle ha gått fra Malaga til Trondheim klokken 21.25.

Reisende til Split i Kroatia som skulle ha tatt et fly fra Værnes 18.25 har fått samme beskjed. Flyet som skulle ha gått fra Split til Værnes klokken 22.30 er også innstillt.

LES OGSÅ: SAS-flyet var overbooket – ble tilbudt buss fra Trondheim til Bergen

Varsling på SMS

Trine Flønes Bjarkøy tilhører et reisefølge på ti personer som skulle ha tatt flyet til Split nå i kveld. I natt fikk de en tekstmelding, på engelsk, fra Norwegian der det sto at flyet var kansellert.

- Vi fikk melding i ett-tiden i natt, der det kun sto at flyet var kansellert og at du selv kunne booke om flygningen på nett. De ga ingen forklaring på hvorfor flyet var innstilt, sier hun.

I morgentimene hadde de forsøkt å kontakte Norwegian, men ble møtt med beskjeden om at de måtte ordne dette selv. Norwegian kunne først få dem på et fly til Split på onsdag.

Bjarkøy og familien i resten av reisefølget hadde bestilt reisen gjennom Ticket. I løpet av natten klarte reiseselskapet å skaffe dem en ny flygning til Split, på mandag morgen, denne gang fra Oslo. Men her var det ikke plass til alle.

- Broren min fikk ikke plass på dette flyet, så han er nødt til å komme seg til Østersund og ta et fly derfra, sier hun.

LES MER: Norwegian krever flyseteavgift for reiser i juni

Forbrukerrådet har en rettighetskalkulator på sine sider hvor reisende kan sjekke hva de kan kreve hvis et bly blir forsinket eller kanseller.

Mangel på mannskap

Linda Olsen, pressekontakt hos Norwegian, sier til Adresseavisen at kanselleringene er beklagelige. Hun forklarer at Norwegian har jobbet med løsninger for disse avgangene, og at SMS-varslingen automatisk blir sendt ut når flyvningen blir kansellert i systemet.

- Jeg er enig i at det ikke er ideelt å sende slike SMS-er så sent, sier hun.

Bjarkøy med familie er ikke alene om å være frustrerte. Adresseavisen har fått mange henvendelser fra fortvilte flypassasjerer som ikke kommer seg på ferie som planlagt.

På flygningen fra Trondheim til Malaga skulle det ha vært 128 passasjerer, og til Split har 116 personer fått kansellert reisen sin.

- Kanselleringene skyldes mangel på mannskap som kan operere disse avgangene, sier hun.

LES MER: Norwegian nektet ny flytillatelse i USA

Fikk ingen SMS

Til tross for at SMS-varslingen skal skje automatisk, ble ikke Camilla Solem i Orkanger varslet om at flyet til Malaga ble kansellert.

Familien skulle reise med to voksne og fire barn, samt Solems svigerforeldre. Nå blir det ingen ferie.

- Jeg er ordentlig irritert og synes det er dårlig kundebehandling. Vi har bestilt leiebil, kattene skulle på kattehotell og vi har kun mulighet til å reise denne uka, sier Solem.

Hun ringte Norwegian som ikke oppga noen årsak til kanselleringen. Selskapet hadde heller ikke mulighet til å tilby familien nye billetter på andre fly.

- Jeg synes det er veldig dårlig. De burde hvert fall gitt beskjed, sier Solem.

Like før familien skulle kjøre fra Orkanger til Værnes, tikket en SMS fra Norwegian inn på svigerfarens telefon. Solem forteller at billettene var bestilt hver for seg, og at det derfor burde kommet SMS til henne også.

- Det kan være mange som ikke har fått beskjed i det hele tatt, sier Solem.

Pressekontakt Olsen i Norwegian kjenner ikke til noen feil i SMS-systemet.

- SMS går automatisk til nummeret som er registrert i bookingen. Hvis reisen er booket via et reisebyrå, så kan byrået har registrert sitt eget nummer. Ellers så skjer det også at reisende legger inn feil telefonnummer ved bestilling, sier Olsen.

Utrolig ergelig

Heldigvis betyr ikke kanselleringen ekstra utgifter for familien Flønes Bjarkøy. Leiebil til Oslo og hotellovernatting der blir dekket av Norwegian. Likevel sier Barkøy at det ikke frister å reise med Norwegian igjen etter dette.

- Det mest håpløse i denne situasjonen er at vi ikke får noen beskjed om hvorfor flyet er kansellert, at vi ikke får noe hjelp. Min far kjørte ut til Værnes i morges, men der er det jo heller ingen. Det er utrolig ergelig å miste nesten tre dager av ferien, sier hun.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Norwegian har i dag kansellert:
  • Trondheim - Malaga, Spania klokken 16.10
  • Trondheim - Split, Kroatia klokken 18.25
  • Split, Kroatita-Trondheim klokken 22.30
  • Malaga, Spania - Trondheim klokken 21.25
  • Oslo-Szczecin, Polen klokken 09.10
  • Szczecin, Polen - Oslo, klokken 11.10
  • Oslo - Larnaca, Kypros klokken 14.10
  • Larnaca, Kypros - Oslo, Klokken 20.30
  • Oslo - Pristina, Kosovo klokken 16.50
  • Pristina, Kosovo - Oslo, Klokken 21.00
  • Oslo - Varna, Bulgaria klokken 17.25
  • Varna - Oslo, Klokken 22.25
  • Stavanger - Malaga klokken 13.55
  • Malaga, Spania - Stavanger, klokken 18.30
  • Innenlands:
  • Oslo - Stavanger, klokken 07.45
  • Stavanger - Oslo, klokken 06.30
  • Kristiansand - Oslo, klokken 06.30
  • Molde - Oslo, klokken 07.00
  • Kilde: Avinor.no (Oppdatert klokken 13)
Passasjerers rettigheter

Forbrukerrådet gir følgende oppsummering av rettighetene dine som flypassasjer ved forsinkelser og kanselleringer:

EU-forordning 261/2004 gir deg rettigheter ved forsinket eller innstilt flyvning. Ved forsinkelse, er varigheten av forsinkelsen og lengden på flyreisen avgjørende for hvilke krav du har.

Rettighetene dine slår inn når forsinkelsen er:

mer enn to timer for flyvninger på 1500 km eller mindre

mer enn tre timer innen EU- og EØS området for flyvninger over 1500 km

mer enn tre timer utenfor EU- og EØS-området på under 3500 km, eller

mer enn fire timer på alle flyvninger over 3500 km.

Dette har du krav på:

Dersom ett av disse vilkårene er oppfylt, har du, uansett årsaken til forsinkelsen, krav på:

Skriftlig melding fra flyselskapet om dine rettigheter

Måltider og forfriskninger som står i rimelig forhold til ventetiden

To gratis telefonsamtaler eller lignende

Gratis hotellovernatting dersom den nye avgangen først blir dagen etter det planlagte avgangstidspunktet

Gratis transport mellom flyplassen og overnattingsstedet

Ved en forsinkelse på over fem timer, kan du kreve å få pengene tilbake for ubenyttet billett og i tillegg for benyttet billett dersom flyvningen ikke lenger tjener formålet i din opprinnelige reiseplan. I tillegg har du krav på returflyvning til opprinnelig startsted.

Ved en kansellering har du krav på det som står i punktene over. I istedenfor å få pengene tilbake for billett, kan du i tillegg kreve omruting snarest mulig til det endelige reisemålet, eller på en senere dato etter ditt eget valg.

Hvis du takker ja til å få pengene tilbake for dine billetter, vil flyselskapets forpleiningsplikt opphøre. Det innebærer for eksempel at du ikke lenger har rett på å få betalt mat og drikke eller hotellopphold. Ved kansellering eller forsinkelse utover tre timer, kan du ha krav på en standarderstatning. Det forutsettes at forsinkelsen eller kanselleringen ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet.

Ekstraordinære omstendigheter:

Det er derimot mindre sjanse for at forordningens regler om standarderstatning ved lengre forsinkelser og kanselleringer vil tre i kraft.

Forordningen har nemlig en klausul som om at luftfartsselskapenes forpliktelser her bør være begrenset eller bortfalle «i tilfeller der en hendelse er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet».

Som eksempel på slike ekstraordinære omstendigheter nevnes blant annet «streiker som påvirker driften til det transporterende luftfartsselskap».

Standard-erstatningen har følgende satser:

Flyvninger på høyst 1500 km: € 250

Flyvninger innen EU/EØS-området over 1500 km, og alle andre flyvninger mellom 1500 og 3500 km: € 400

Alle andre flyvninger: € 600

Klarer flyselskapet ved omruting å få deg til bestemmelsesstedet innen visse frister, reduseres standarderstatningen med 50 prosent.

Når har du rettighetene?

Forordningen som gir deg rettighetene gjelder for flyvninger fra et land innen EU/EØS-området, og flyvninger fra et tredjeland til EU/EØS-området der flyselskapet som utfører flyvningen er et EF-luftfartsselskap.

Du kan i tillegg ha krav på ytterlig erstatning med hjemmel i Luftfartsloven. For mer informasjon, kontakt Forbrukerrådet.

Kilde: Forbrukerrådet

På forsiden nå