- To-åringen min har hatt mareritt siden påkjørselen. Hver gang han ser bilen vår blir han redd og sier «bila er pang pang». Det føles ikke bra, sier Johanna Morkvist til Adresseavisen.

Tidligere i oktober ble bilen hun, samboeren og deres felles sønn på to år satt i, påkjørt bakfra da de stanset på rødt lys ved Shell-stasjonen på Granåsen i Trondheim. Morkvist øvelseskjørte da uhellet skjedde.

- Det var et kraftig sammenstøt. Bilen vår ble skjøvet midt ut i lyskrysset, sier Morkvist.

Syklisten Cecilie Gotaas Johnsen (40) skadd etter at en bil skal ha bråstoppet foran henne med vilje ved Marienborg i Trondheim. Bilføreren stakk av etter påkjørselen.

Stakk av fra stedet

Samboeren gikk ut av bilen og sa til sjåføren bak, en mann i 50-årene som var alene i bilen, at han måtte kjøre inn på Shell-stasjonen slik at de kunne ordne opp.

Sjåføren svarte ikke, men lot til å skulle gjøre som samboeren sa. Da vedkommende kom ut i lyskrysset kjørte han bare i full fart rett fram. Han stakk av.

- Jeg ble rystet og sjokkert. Man stikker bare ikke av når slikt skjer. Da stanser man og hører hvordan det går, sier Morkvist.

Bilen Johanna Morkvist kjørte ble dyttet til midten av lyskrysset da hun ble påkjørt bakfra. Hun er seks måneder gravid og ble skjøvet inn i rattet under sammenstøtet.

- Babyen min kunne ha dødd

Morkvist er seks måneder gravid og ble skjøvet hardt inn i rattet under påkjørselen.

- Babyen min kunne ha dødd. Jeg var veldig redd for at morkaka skulle løsne så vi dro til sykehuset etter påkjørselen. Alt virker i orden, men babyen i magen har fått en lungemodningssprøyte i tilfelle jeg føder tidligere eller morkaka løsner, sier hun.

Legene fortalte 25-åringen at hvis hun hadde bodd utenfor Trondheim, hadde hun blitt innlagt på sykehuset i to uker. Nå har hun fått beskjed om å holde seg i ro fram til fødselen, som forhåpentligvis drøyer til etter jul.

Anmeldt til politiet

Samboerparet kontaktet også politiet etter hendelsen og anmeldte saken.

- Jeg har ikke lyst til å møte denne mannen i trafikken igjen, og håper politiet finner ham. At han kjørte på oss må være en fæl ting å leve med for han også. Jeg håper han melder seg til politiet, så får både han og jeg litt mer ro i sjela, sier Morkvist.

Hun sier bilen mannen kjørte var en sølvgrå Volkswagen Touran.

Politiet bekrefter at de har mottatt en anmeldelse fra Morkvist.

- Saken er anmeldt og under etterforskning, sier krimvaktleder Frode Tyvoll ved Sentrum politistasjon.

I 2013 døde en 68 år gammel mann i en påkjørsel på Leinstrand i Trondheim. Sjåføren som kjørte på mannen stakk av fra stedet

Som å lete etter nåla i høystakken

Såkalte «hit-and-runs», hvor noen kjører på et kjøretøy eller person og deretter stikker av, skjer sjelden i Norge, og politiet setter inn store ressurser i etterforskningen når de medfører alvorlig personskade. Men de står imidlertid ofte uten spor og vitner i slike saker.

- Om vi ikke har noe konkret å gå etter eller har gode vitner blir det som å lete etter nåla i høystakken. Vi må ta kompliserte etterforskningsskritt som krever mye ressurser og ekstern bistand. Derfor hender det at vi ikke kan prioritere sakene uten alvorlig personskade, sier fagleder Frank Nygård ved trafikketterforskningen ved Sentrum politistasjon i Trondheim.

Frank Nygård ved trafikkteamet ved Sentrum politistasjon i Trondheim sier at det kan være mer straffbart å stikke av fra en trafikkulykke enn å ha forårsaket den.

Han opplever at de som stikker av fra en påkjørsel kan ofte være uerfarne sjåfører eller har historikk med politiet.

- De prøver å komme seg unna av en eller grunn. Ofte er det banale ting som at de mangler gyldig førerkort eller kjøretøyet er begjært avregistrert. De tror politiet vil straffe dem ekstra hardt om de også blir tatt for bulking, sier Nygård.

- Mer straffbart å stikke av

Han understreker at det i mange tilfeller kan være mer straffbart å stikke av fra et ulykkessted enn å ha forårsaket en trafikkulykke.

- Hvis man stikker av er ytterste konsekvens at førerkortet blir beslaglagt for alltid, men om det er snakk om alvorlig personskade kan det bli strengere straff. Alle har plikt til å stanse ved et uhell, sier Nygård.

Han understreker at selv om noen andre kommer på ulykkesstedet og hjelper til, betyr ikke dette at man er fritatt fra å være der.

- Man må være der helt til politiet kommer. Om de ikke har gjort noe straffbart kan de være gode vitner. Man har også avholdsplikt fra alkohol og rusmidler i seks timer etter en hendelse, eller til det er avklart med politiet.

Han viser til Vegtrafikklovens paragraf 3 og 12, som er de paragrafene som brytes ved «hit-and-runs».

Påkjørselen på Granåsen er registrert som et brudd på paragraf 3, men det er paragraf 12 som brytes oftest. Det mest vanlige er bulking av biler på en parkeringsplass eller i et parkeringshus.

Økning i antall lovbrudd

Per 1. oktober i år har politiet registrert 61 brudd på paragraf 12 i Trøndelag politidistrikt. 50 av disse har skjedd i Sør-Trøndelag, og 11 i Nord-Trøndelag. Det har vært 34 brudd på paragraf 12 bare i Trondheim kommune.

Til sammenligning var det 71 brudd på denne paragrafen i Trøndelag politidistrikt i samme periode i fjor. 50 av disse i Sør-Trøndelag og 21 i Nord-Trøndelag. I Trondheim kommune var det 25 brudd i 2015, ni færre enn hittil i år.

- Tallene viser en økning i Trondheim fra i fjor, men det kan være en naturlig variasjon, sier Nygård.

Det eneste han er sikker på er at det kan være store mørketall i denne kategorien.