Hvor er alle elbilene?

Ferske tall viser at 80 prosent av elbilene er borte fra Trondheim sentrum.

Direktør i Trondheim parkering, Stein Løberg, kan konstatere at antallet elbiler som parkerer i sentrum har stupt siden nyttår.   Foto: Frank Lervik/Christine Schefte

Saken oppdateres.

Da Trondheim parkering telte parkerte elbiler i Trondheim i desember 2016 var tallet 538. Tellingen ble gjort av trafikkbetjenter i sentrum, ved St. Olavs Hospital og i boligsoner nær sentrum.

- Voldsom nedgang

- Vi hadde en ny telling 12. januar. Da var antallet elbiler 113. Det er en voldsom nedgang, forteller direktør i Trondheim parkering, Stein Løberg.

Fra 1. januar ble det innført parkeringsavgift også for elbiler i Trondheim. Parkeringsetaten tror dette, samt innføring av makstid på tre timer, er hovedårsaken til at fire av fem elbilister nå er borte fra sentrum.

- Hvor er det blitt av elbilene?

- Jeg aner ikke. De står kanskje hjemme? Våre betjenter opplever at det nå er langt lettere for besøkende både i sentrum og ved St. Olavs Hospital å finne en ledig parkeringsplass. Mye av arbeidsplassparkeringen vi så tidligere er borte. Alt dette er i tråd med oppdraget vi fikk fra våre eiere, da er vi godt fornøyd, sier Løberg.

LES OGSÅ: Vurderer å flytte fra Midtbyen

Næringsforeningen jubler

Fornøyd er også Næringsforeningen i Trondheim.

- Vi støttet jo innføringen av parkeringsavgift for elbiler og nå ser vi den effekten vi forventet. Vi ser det jo selv når vi kommer på jobb her i Midtbyen. Forholdene for handlende er blitt langt lettere, jubler Børge Beisvåg, næringspolitisk leder i Næringsforeningen i Trondheim.  

- Hvor tror du elbilene er blitt av?

- De står forhåpentligvis i oppkjørselen hjemme hos folk. Jeg antar at flere nå sykler, går eller bruker kollektivtransport, sier Beisvåg.

Næringspolitisk leder i Næringsforeningen Børge Beisvåg mener de nye elbiltallene er gledelige og som forventet.  Foto: Jens Petter Søraa

LES OGSÅ: Merkbart færre elbiler

- Jeg er blitt syklist

Ved advokatfirmaet Strand & Co i Fjordgata finner vi deler av svaret på hvor elbilene er blitt av. Før avgiften kjørte fem av medarbeiderne elbil til og fra jobb. Nå har alle endret sine reisevaner.

- Vi var vel egentlig enig i argumentene for å innføre parkeringsavgift også for oss med elbil. Det var vanskelig for kunder i byen å finne ledige plasser. Vi nøt godt av gratisparkeringen lenge, men nå har vi tilpasset oss. Selv har jeg begynt å sykle, forteller advokat Henning Dragsnes.

Advokat Henning Dragsnes ved avdokatfirmaet Strand & Co i Fjordgata i Trondheim byttet elbilen med sykkel da parkeringsavgiften ble innført 1. januar.  Foto: Frank Lervik

 

Takker parkeringsetaten

Av de fem elbilistene ved advokatkontoret bruker nå to sykkel til jobb, to er blitt busspassasjerer og en tar toget.

- Nå ruller jeg dressen i sekken og trimmer til og fra jobb. Jeg skylder nesten Trondheim parkering en takk for helsegevinsten - jeg er blitt syklist, smiler advokaten.


Hvor har du gjort av elbilen din?
Du må velge et alternativ
 
På forsiden nå