Trondheim kommune med IT-trøbbel:

- Vi beklager overfor frustrerte elever

Alle som bruker kommunens nett har i en snau uke hatt til dels store problemer med nettverket.

IT-sjef Bjørn Villa beklager at kommunens nettverk er meget ustabilt.  Foto: Adresseavisen

Saken oppdateres.

- Problemene er ganske store med tanke på at alle som bruker kommunens nettverk er berørt. Men det er helt klart verst for elevene som i disse dager gjennomfører tentamen hvor PC er ganske viktig hjelpemiddel. Vi som er ansatt klarer å finne alternative løsninger, men vi føler med elevene, sier Bjørn Villa.

LES OGSÅ: Stenger noen «mobbeapper» fra kommunens nettverk

- Treghet og avbrudd

Han er kommunens IT-sjef, og forteller om tilbakemeldinger fra frustrerte elever som etter avlagt tentamen føler de ikke har fått gjort sitt beste grunnet IT-problemet

- Vi har ikke hørt om noen som ikke har fått fullført tentamen, men vi tar ikke lett på dette. Situasjonen er svært uheldig og vi beklager overfor frustrerte elever og andre som har merket problemene, sier han.

- Hva er problemet?

- Det er treghet, forbindelse som brytes og tjenester som ikke fungerer. Egentlig er problemet ganske sammensatt. Sammen med leverandøren vår jobber vi døgnet rundt for å finne årsaken, men foreløpig uten hell, sier han.

LES OGSÅ: Hele Trondheim kommune tar i bruk «Google for Work»

Neppe angrep

- Så dere aner ikke hvorfor det er slik?

- Vår leverandør av kommunikasjonstjenester har ennå ikke identifisert årsaken til problemene. Men vi har ingen indikasjoner på at det er et angrep, og har rimelig god kontroll på den biten. Problemet er størst når det er flest folk på nettet, sier Villa.

- Har dere hatt lignende trøbbel tidligere? 

-  Ikke akkurat denne type trøbbel, men vi har hatt små avbrudd innimellom. Det er en ny situasjon for oss. Og det til tross for at vi har investert ganske kraftig i infrastrukturen.

Les også: - Det er veldig stygge tall

På forsiden nå