Problemer med BankID gir økt ventetid på legevakta

Det er søndag lengre ventetid enn vanlig hos legevakta.   Foto: Sindre Vartdal

Saken oppdateres.

– Det er et generelt problem i hele Norge i dag at løsningen med BankID ikke virker som den skal, og hos legevakta i Trondheim gir dette utslag i økt ventetid, sa Laura Steinsli, som er kommunalsjef for helse i Trondheim søndagsettermiddag.

Hun understreker at dette ikke har noe med den nye Helseplattformen som ble lansert natt til lørdag.

LES OGSÅ: – Det er en ulempe at vi ikke får prøvd ut Helseplattformen i full pakke

– Nei, dette skjer uavhengig av Helseplattformen, men det er uflaks at dette skjer samtidig. Til dette er løst må de ansatte gå over til manuelle rutiner, fordi de ikke får logget seg inn i systemene, sa Steinsli.

Da Adresseavisen snakket med Steinsli klokken 17.15 søndag opplyste hun at det var rundt én time ventetid fra en person kom til venterommet og til vedkommende fikk snakke med en sykepleier.

– Det går greit å ringe til legevakta, men det er noe lengre ventetid hos selve legevakta. Og så er det selvsagt slik at dersom det virkelig haster, så finner sykepleier raskt en lege, forsikret Steinsli.

Like før klokken 19.00 var BandID oppe igjen. BankID fungerer på app og kodebrikke etter at selskapet ble rammet av en tekniske feil søndag, opplyser selskapet ifølge NTB.

– Feilen er funnet, og det jobbes nå med å gjøre alle tjenestene helt stabile igjen, skriver selskapet på sin hjemmeside.

På forsiden nå