Mathallen får butikk, restaurant, kaffebar og akevittbar

Daglig leder Anne Morkemo smaker seg fram før Trondheims nye matsatsing åpner om én måned.

Mathallen er blitt forsinket på grunn av utfordringer rundt rivearbeidet i bygget.  Foto: Kristian Helgesen

Saken oppdateres.

I Prinsenkvartalet i Trondheim er vegger revet, og nye er bygd opp. Om litt over én måned åpner den nye Mathallen i byen.

- Mathallen vil ha offisiell åpning 11. juli, sier daglig leder Anne Morkemo.

Planen var å åpne Mathallen i juni, men det har blitt noen forsinkelser i byggearbeidet.

- Utfordringen har vært masse rivearbeid i bygget. Nå er det ferdig, og vi har begynt å bygge opp igjen, sier Morkemo.

Sammen med Eirik Lier skal hun drive hallen. Kjøkkensjef Mikal Leiknes fra Restaurant Søtitre ved Royal Garden hotell blir kjøkkensjef på den nye restauranten i det 600 kvadratmeter store bygget. Mathall Trondheim er et samarbeid med med Oi! Trøndersk mat og drikke og huseier Bøndernes Hus.

Butikk, restaurant, kaffebar og akevittbar

Mathallen blir organisert som én stor butikk der lokale matprodusenter fra Midt-Norge er representert. Dette er fordi småprodusentene ikke har kapasitet til å ha faste selgere på heltid. Dermed blir hallen organisert med egne disker for hver råvaregruppe som ost, fisk, kjøtt, øl og annet. Der det ikke finnes lokale produkter, som kaffe og olivenolje, tar de inn utenlandske varer.

Hallen skal også ha restaurant, kaffebar og akevittbar. Restauranten vil bruke råvarer fra butikken.

– Det blir ingen kjøpte plasseringer, ingen får være eksklusive på noe. Trondhjemmerne får bestemme hva de har lyst på. Vi finner raskt ut hva som fungerer og ikke, og de som kommer innom oss skal få god hjelp på smaker og kombinasjoner og tilberedningstips, sier matfaglig ansvarlig Eirik Lier i et tidligere intervju med Adresseavisen.

Smaker seg fram til vareutvalget

- Arbeidet vi holder på med nå er stort og omfattende. Vi er i gang med å velge ut matvarer, og har hatt smakinger. Kravet er at produktene er gode, sier Morkemo.

Mange matprodusenter har henvendt seg for å få være med på laget.

- Vi har hatt en enorm pågang, i all hovedsak fra Trøndelag og de tilstøtende fylkene i Midt-Norge. I det siste har det også kommet mange henvendelser fra hele landet og utenfor. Senest i går kveld fikk vi en henvendelse fra en produsent i Hellas som vil selge olivenoljen sin her, forteller gründeren.

- Vi kan ikke ha 15 sorter røkelaks, men det er ikke sagt at produsenter er utelukket for alltid om de ikke blir med nå. Det som selger og er etterspurt, er det vi må ha.

Engasjementet er også stort blant mange trøndere som venter på Mathallen.

- Vi får masse gode innspill på sosiale medier og fra folk vi møter, på telefon og epost. Da får vi også vite litt om hva markedet savner, forteller hun.

Akevittbaren er et eksempel på dette.

- Dette kom i stand etter innspill fra publikum. Mange har med seg utenlandske gjester og synes det er stas å vise fram akevitt, som er norsk og faktisk også opprinnelig trøndersk, sier Morkemo.

Kurs, aktiviteter og smaking

Tidligere forsøk på delikatessebutikker og matmarkeder har floppet i Trondheim. Både Rafnklau, slakterbutikken Finne Kjøtt og gårdsmatbutkkken Fru Pedersen har måttet legge inn årene. Trøndere sies å være en kundegruppe som er aller mest glad i billigkjeder når de handler mat.

– Jeg håper de får det til. Byen trenger det. Men alle synes det er all right med eksklusiv mat, men da holder det ikke at kundene bruker mathallen bare et par uker før jul. Jeg er positiv til prosjektet, men har likevel mine tvil om man lykkes, sier Tobias Aune som drev delikatessebutikken Rafnklau, til Adresseavisen i november i fjor.

Derfor har driverne av Mathallen tenkt mye på strategi.

- Vi er tålmodige og tror det tar tid å jobbe seg inn i markedet. Tida er også litt annerledes nå. Fokus har forandret seg fra industriell mat til kvalitetsmat. Vi ser bare hvordan Bondens marked er i vekst i hele landet. Også det at vi kombinerer butikk og restaurant. Forskning viser at restaurantbesøk er det som endrer folks matvaner, sier Anne Morkemo.

I tillegg vil de legge vekt på kurs, arrangementer og aktiviteter.

- Alt fra å lage barnemat til små barn, til å lage treretters middag med råvarer fra Trøndelag. Dessuten smakinger av akevitt, lokalt øl og mat som passer til, sier Morkemo.

- Formidling er den aller viktigste driveren. Da er vi med å lære opp folk, og forandre holdninger, mener Mathall-gründeren.

LES OGSÅ: Tjuvstarter med øl


Kler hallen i trønderske bunadsfarger

Beliggenheten, like ved det nye hovedbusstoppet, tror hun også har litt å si. Håpet er at folk skal stikke innom og kjøpe med seg noe før jobb eller på vei hjem. Mathallen skal være åpen sju dager i uka, og har åpningstid fra klokka 7 til 19 på hverdager. Utover dette vil den være åpen for kurs og gruppearrangementer.

- Utover høsten vil vi vurdere om restauranten skal ha kveldsåpent, sier Anne Morkemo.

Mathallen har fått sitt eget design i fargene blått, rødt, gult og grønt, inspirert av trønderske bunader.

- Vi må lage en mathall som trønderne kjenner seg igjen i, og som de bruker hver dag, og ikke bare til jul og høytider, fastslår Anne Morkemo.

LES OGSÅ: - Trøndelag er landets fremste matregion


 
        
            (Foto: Kristian Helgesen)

  Foto: Kristian Helgesen

På forsiden nå