Tidlig søndag ettermiddag står Atle Maaø utenfor hjemmet sitt i Trondheim med bagasje, klar til å bli plukket opp av flytaxi. Han er på vei til Portugal, med mellomlanding i København.

- Jeg bestilte flytaxi lørdag kveld, og fikk bekreftet at de hadde mottatt bestillingen og at en taxi ville hente meg 12.45 søndag.

- Men ingen taxi kom,  og fem minutter over avtalt hentetidspunkt ringte jeg drosjesentralen i Norgestaxi. Mest for å forsikre meg om at taxien var på vei. Jeg forventet å få høre at sjåføren bare var noen minutter forsinket, sier Maaø.

- Du får ringe Trøndertaxi!

Han ble derfor temmelig overrasket over svaret han fikk hos damen som satt på sentralen i Kongsberg.

-Jeg viste til min bestilling lørdag kveld, fortalte at jeg ventet på flytaxi og lurte på om hun kunne bekrefte at en bil var på vei.

- Åja, den saken kjenner jeg godt til. Jeg har holdt på i en halvtime for å få noen i Trondheim til å ta den turen, men du skjønner - det er ingen som vil kjøre deg. Beklager!

Maaø trodde ikke sine egne ører, og lurte et øyeblikk på om han ble utsatt for lurerier i et radioshow eller noe. Men, nei. Damen hadde faktisk prøvd å få en sjåfør til å ta turen, uten å lykkes.

- Jeg forsøkte å argumentere med at selskapet hadde tatt på seg et oppdrag og bekreftet henting, og at de da måtte ta ansvar for dette. Men, damen svarte at hun ikke kunne pålegge noen å ta turen. Ville de ikke, så ville de ikke.

- Du får ringe Trøndertaxi!

Sjokkert lenge etterpå

Maaø skjønte etter hvert at å argumentere med damen var nytteløst. Han begynte dessuten å få dårlig tid.

- Det var ikke aktuelt for meg å bestille ny drosje, for så å vente på den. I stedet fikk jeg kona, som var på vei til et annet sted, til å snu, plukke meg opp og kjøre meg til flyplassen. Jeg rakk flyet så vidt, hun derimot måtte skrinlegge alle sine planer for dagen. Ennå lurer jeg på hvordan det er mulig å behandle en kunde på denne måten. Det er rett og slett ubegripelig, sier Maaø på telefon fra Kastrup i København.

Bekrefter bestillingen

Når adressa.no ringer Norgestaxi søndag, får vi svar ved sentralen i Trondheim.

Her blir det bekreftet at Maaø bestilte flytaxi lørdag kveld.

- Det stemmer. Jeg mottok bestillingen og sendte ham bekreftelse på sms i går kveld, sier operatøren. Han legger til at han ikke kjenner til hvordan samme kunde ble fulgt opp søndag.

Adressa.no forsøkte gjentatte ganger å få tak i ledelsen i Norgestaxi søndag, uten å lykkes.

Vil ha skriftlig klage

Mandag får vi kontakt per sms med daglig leder Bjørn Myhre i Norgestaxi.

Myhre sier at han ikke kjenner til den aktuelle klagesaken, men viser til at internt driftsmøte og oppsummert drift gjennom helgen vil avdekke eventuelle avvik.

Han beklager dersom en bestilling har gått galt, og sier at selskapet vil kompensere og tilby godtgjørelse dersom klagen er berettiget.

- Norgestaxi ser gjerne at kunden sender oss en skriftlig klage, enten elektronisk eller per post. Det er klare prosedyrer for dette og vår driftsleder behandler slike saker. Én bestilling kan dessverre gå galt når totalt antall turer per år er 500 000, men sentralen ønsker selvsagt at hver eneste tur gjennomføres etter oppsatt bestilling, sier Myhre.

Denne bekreftelsen fikk Atle Maaø.