Dersom Britt Lande skal kjøre omkjøringen på offentlig vei må hun følge den røde ruten. Til vanlig kjører hun den grønne ruten for å kjøre barna i barnehagen. Grafikk: Alexander Prestmo

Britt Lande må kjøre om den private bomveien gjennom industriparken i Forsøkslia på Selsbakk når Gammel-Lina stenger. Det koster familien hennes dyrt.

- Det blir en bomvei ekstra for oss når de stenger veien. De som eier veien setter opp prisen når veien stenges her. Det er bak mål, sier Lande.

Den private bomveien gjennom industriparken koster 600 kroner per bil for perioden Gammel-Lina på Selsbakk er stengt. Et midlertidige oblat for to biler, som Lande trenger, koster 1000 kroner for perioden.

- Jeg blir sint og frustrert, spesielt når de setter opp prisen. Det er ikke bare å punge ut for en barnefamilie, sier Lande.

Gammel-Lina stengte for gjennomkjøring denne uken, og det er planlagt at arbeidet med veien blir ferdig i midten av november. Lande understreker at hun synes det er bra at Trondheim bydrift reparerer delen av veien som har rast ut.

Lang omkjøring

Lande velger å kjøre om Hallset og industriparken på Selsbakk når hun blant annet skal hente barna i barnehagen i Romolslia. Dersom Lande kjører offentlige veier må hun kjøre om Heimdal og Bjørndalen for å hente barna i barnehagen i Romolslia.

- Der er en lang omkjøring, sier hun.

Omkjøringen fører også til lengre kjøretid til jobb for familien. Mannen hennes får 20 minutter lengre kjøretid til jobben på Øysand. Lande mener kommunen burde ha åpnet en av stikkveiene fra Gammel-Lina og ned til Osloveien, i stedet for at de må kjøre lang omvei.

- Man stenger veien uten at man tenker videre og på dem som bor her, sier hun.

Må dekke kostnadene

Veien gjennom Forsøkslia på Selsbakk, der Lande kjører omkjøring, er en privat vei. Daglig leder Britt Ianssen i Industriparken forteller at de har rustet opp veien før Gammel-Lina ble stengt tirsdag.

- Vi må ta den prisen vi gjør for at det skal dekke de kostnadene vi har hatt i forbindelse med stengningen. Vi har i utgangspunktet ikke behov for at flere skal kjøre på veien. Det er nok press på veien fra før, sier Ianssen.

De kommer til å intensivere kontrollen av biler som passerer for å forsikre seg om at førere har gyldig oblat for å benytte seg av veien.

Må kjøre omveien

Byggeleder Vidar Kristiansen i Trondheim bydrift opplyser at de stenger Gammel-Lina fordi deler av veien har sklidd ut. Trondheim bydrift skal derfor stabilisere veien og flytte den unna bekken ved siden av veien.

Kristiansen understreker at veien gjennom industriparken, hvis man velger den som omkjøring, er en privat vei og at man må ha grunneiers tillatelse for å kjøre der.

- Den eneste muligheten for dem som bor i området er å kjøre om Hallset hvis de benytter offentlig vei, sier han.

Det er ikke en mulighet å åpne stikkveiene som går fra Gammel-Lina til Osloveien.

- De er ikke dimensjonert for slik type trafikk og det ville skapt skumle veikryss, sier Kristiansen.

Veien har rast ut og skal forbedres. Foto: MARIANN DYBDAHL
Denne private veien benytter Lande til omkjøring mens veien er stengt. Foto: MARIANN DYBDAHL