«Lykkens Portal» har vært stengt for biltrafikk siden 20. desember i fjor. Noen mindre reparasjoner skulle foretas den påfølgende helgen. Men etter rengjøring ble det avdekket alvorlige skader som krevde stenging for biltrafikken ut januar måned.

Senere er det gjennomført en mer omfattende tilstandsvurdering av konsulent i båt. Det ble da oppdaget brudd i flere bjelker på undersiden av brua. Konsulenten anbefalte full stenging av brua for sikkerhets skyld.

Trygg for syklister

Eksperter fra Sintef gjennomførte deretter en kritisk gjennomgang av tilstanden sammen med fagpersoner fra NTNU. Deres foreløpige vurdering er at brua er trygg for gang- og sykkeltrafikk. Men det må umiddelbart utføres midlertidige tiltak for å forsterke og avlaste brua for å øke sikkerheten ytterligere.

– Situasjonen krever at det må gjøres en omfattende og permanent utbedring av Gamle Bybro, sier kommunaldirektør for byutvikling, Einar Aassved Hansen.

Dette betyr at brua må holdes stengt for biltrafikk lenger enn tidligere meldt. Hvor lenge, er ikke avklart.

Kommunalråd Geirmund Lykke (KrF) foreslår at trafikksituasjonen i perioden der brua er stengt, blir evaluert.

– Deretter kan man ta stilling til om den skal gjenåpnes, sier Lykke.

Bygd i 1683

Den første brua på stedet ble oppført i 1683 som et resultat av Cicignons regulering. Gamle Bybro slik vi kjenner den i dag, ble bygd i 1861, tegnet av stadsingeniør Carl Adolf Dahl.

Brua er et av Trondheims sterkeste symboler og er fredet i henhold til Nasjonal verneplan for veier og veirelaterte kulturminner. (Kilde: Trondheim byleksikon)