– Etter en uheldig episode på Sørlandet i vinter der en sjåfør ble tatt for fyllekjøring, ble det bestemt å installere alkolås i alle bussene, sier Trond Thorsø Skullerud drifts- og markedssjef i Unibuss Ekspress Trondheim.

Har sjåføren alkohol i utåndingsluften, starter ikke motoren. Det har vært flere tilfeller rundt omkring i landet der bussjåfører er tatt for ruskjøring. I Hordaland ble en sjåfør med 30 skoleungdommer om bord, stoppet av politiet. Han hadde med seg brennevin på en brusflaske, og hadde kjørt i ti timer. Promillen ble målt til to. Unibuss-sjåføren på Sørlandet var synlig beruset, da han ble stoppet av politiet etter tips.

Tirsdag vedtok Stortinget enstemmig å be regjeringen legge frem forslag om innføring av alkolås i alle kjøretøy som brukes til persontransport mot vederlag. Norge er dermed det tredje landet innen EU/EØS som gjennom lovgivningen innfører alkolås i kjøretøy som benyttes til frakt av passasjerer.

Godt mottatt

– Vi har utelukkende positive erfaringer, både sjåførene og passasjerene synes det er fint at alle de 14 bussene til Værnesekspressen har alkolås. Vi monterte dette systemet lenge før loven er trådt i kraft, fremholder Skullerud. Lovpåbudet kan tidligst tre i kraft fra neste år. Også drosjer må da installere alkolås.

Værnesekspressen går mellom Trondheim og Stjørdal nærmest døgnet rundt. Den sysselsetter om lag 50 sjåfører. Det kostet 15 000 kroner å installere alkolås i hver buss, men Skullerud mener det er en god investering.

– Når du driver med personbefordring, er du avhengig av tillit, påpeker Skullerud.

Interessen øker

Også de første trafikkskolene har installert alkolås, etter at elever har kommet påvirket til kjøretimen. I Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet, som Vegdirektoratet har lagt frem, er et av tiltakene å innføre krav om alkolås i alle kjøretøy som brukes til førerprøver.

Åge Johnsen ved Bilradiospesialisten i Trondheim merker en voldsom interesse fra stadig flere næringer om å få installert alkolås. I busser og lastebiler koster en alkolås 15 000 - 20 000 kroner, og vesentlig mindre for en personbil.

– Det er som en snøball som har begynt å rulle etter en del uheldige episoder der yrkessjåfører har kjørt i fylla, sier Johnsen.

De fleste tankbiler som frakter drivstoff har alkolås, og nylig fikk Coop Midt-Norge alkolås i 40 lastebiler. Statens vegvesen har i noen år hatt alkolås i flere av sine biler.

Tall fra Folkehelseinstituttet viser at det foretas 126 000 kjøreturer i ruspåvirket tilstand på norske veier hver eneste dag og av disse er bare 21 0000 relatert til bruk av alkohol. Likevel er det når alkohol er med i bildet at det skjer flest ulykker.