Dette skjer en stor måned etter at Skansen bru ble stengt etter at en panservogn veltet på skinnegangene. Skansen bru er en klaffbru som kan heves og senkes, og det var denne funksjonen som ble ødelagt 26. oktober.

Etter dette kunne i en lang periode heller ikke elektriske tog gå på brua, men i forrige uke kunne endelig det første elektriske persontoget passere. Nå kan brua snart også slippe frem båter.

Bane Nor opplyser i en pressemelding at de straks er ferdige med reparasjoner av den fredede brua, og at det åpnes for båttrafikk i uke 49.

Ikke hyllevare

- Dette har vært utfordrende, sier tverrfaglig planlegger i Bane NOR, Trine Cieza og sportekniker Martin Strand. De er blant flere som har koordinert, planlagt og sørget for gjennomføringen av arbeidet.

Godt samarbeid: Trine C.M. Stenvaag (t.h.) og Martin Strand har koordinert bygging og reparasjoner ved Skansen bru i Trondheim. Foto: Bane NOR

Bane NOR har selv gjort all jobb på brua, uten å sette det ut til underentreprenør. De har møtt på flere utfordringer, noe som skyldes at den gamle brua fra 1918 både er fredet og har en del spesialløsninger.

- Vi kunne ikke bare gå i butikken og kjøpe det vi trengte, forteller Strand. Blant annet finnes ikke lenger den spesielle innfestingen på åket. Den måtte spesialproduseres.

Felles innsats

I pressemeldingen skriver Bane NOR at omfanget av panservogn-avsporingen har vært formidabelt, ikke minst med hensyn til reparasjonsarbeidet og hvordan det har påvirket trafikkavviklingen.

Først tok det flere dager å få ryddet ulykkesstedet og få trafikken i gang med midlertidige løsninger. Så begynte arbeidet med å få alle tekniske anlegg og komponenter i orden.

- Den avsporede godsvognen med panserkjøretøyet ødela en sporveksel og sporet tilknyttet denne. Åket fra brua, som er uavhengig fundamentert, tok opp mye av kreftene fra sammenstøtet og medførte at kjøreledningen ble revet ned. Mastefundamentet var knust og måtte støpes på nytt. På sporveksel er det vanligvis leveringstid på mellom seks og ni måneder. Vi var så heldige å få tak i en veksel fra Sør-Norge, som vi kunne bruke. Riktignok måtte den tilpasses lokalt, men med litt innsats gikk det godt, forteller Cieza.