På utestedet Karma Lounge sin Facebook-side annonseres det om konseptet 29 AN. På siden til arrangementet informeres det om rabatterte priser på alkohol. Det er et brudd på reklameforbudet i alkoholloven, ifølge Helsedirektoratet.

- Annonsering for et slikt konsept som det her vises til, med nedsatte eller rabatterte priser for et gitt tidsrom, rammes av reklameforbudet på lik linje med vanlig «happy hour»-annonsering, sier fungerende avdelingsdirektør Anne Kathrine i Avdeling for befolkningsrettet folkehelsearbeid i Helsedirektoratet.

Helsedirektoratet kommer til å varsle Trondheim kommune, som er ansvarlig bevillingsmyndighet, om saken.

Reklameforbudet for alkohol gjelder også i sosiale medier, som Facebook og Twitter. Det er ikke lov til å annonsere for «happy hour», nedsatte priser og rabatter.

Ulike tolkninger av reklameforbudet

Eierskapsenheten i Trondheim kommune opplyser at de ikke har gått gjennom saken ennå. Brudd på reklameforbudet straffes som regel med en prikk. Skjenkebevillingen kan inndras dersom et utested får åtte prikker i løpet av tolv måneder.

- Det kan være ulike tolkninger av reklameforbudet. Utestedet må forholde seg til tolkningen fra Helsedirektoratet, sier konsulent Anne Elisabeth Aune ved eierskapsenheten i Trondheim kommune.

- Laget kampanjen i god tro

Daglig leder og eier Henrik Dragsnes Jørgensen av utestedet Karma Lounge forteller at de fikk godkjent den samme type kampanje av Trondheim kommune i fjor sommer.

- Vi har laget denne kampanjen i god tro, sier Dragsnes Jørgensen.

Utestedet vil eventuelt endre kampanjen slik at den ikke bryter reklameforbudet for alkohol.

- Vi regner med at vi ikke får noen reaksjon siden Trondheim kommune har tidligere sagt at det er greit. Vi håper at vi får ordnet opp i dette, sier Dragsnes Jørgensen.