Videoen «Winter in Trondheim 2014» ble lagt ut på Youtube fredag ettermiddag. Kun noen timer senere har videoen blitt sett av over 600 mennesker. Og tallet går raskt oppover.

- Vi har markedsført den massivt i alle kanaler vi har tilgang til. Den har gått utrolig godt. Det viser seg at om innholdet er godt nok, trenger du ikke spørre om folk vil dele det videre, sier prosjektleder i Visit Trondheim, Sven-Erik Knoff.

Helikopter og drone

På videoen kan du se mange av de mest kjente bygningene i Trondheim både fra luften, og fra bakkenivå gjennom såkalt «time lapse».

Det er Visit Trondheim som har bestilt videoen, og for å få den til å bli så spektakulær som mulig, har filmskaperne bruk både helikopter og drone.

- Vi har benyttet oss av en spesialbygget drone fra Cinecopter. Dette er en drone som er bygget for filmproduksjoner i Norge, det er state of the art teknologi, forteller filmskaper Grim Berge i Fram Film.

- Vil vise det ikoniske Trondheim

Ideen ble til da Berge og Knoff møttes i Trondheim like før jul.

- Jeg skulle feire jul i Trondheim, og kjenner Knoff fra ting vi har gjort sammen tidligere. Jeg spurte om vi ikke skulle ta noen luftbilder med helikopter for å dokumentere byen. Det sa han ja til, og så avtalte jeg at vi kunne komme tilbake i januar for å gjøre timelapse og ta noen dronebilder i januar. Han syntes det var en god idé, og deretter bygget det bare på seg, sier Berge.

Berge er bosatt i Bergen, men har vært flere ganger på besøk i Trondheim. Motivene for filmen ble valgt ut i samarbeid mellom Berge og Visit Trondheim.

- Det er noen som har spurt meg om hvorfor vi ikke har tatt med det og det. Saken er at vi har veldig mange bilder, veldig godt råmateriale, og vi måtte gjøre noen valg. Vi ville fange det ikoniske og historiske Trondheim. Hvis man tenker at man ser et skylinebilde av Trondheim, hva ville man ha sett da? Jo, det ville vært Nidarosdomen, Festningen, alle de tingene som ble kjent som ikoniske monumenter i byen. Disse har vi tatt med, og gjort det litt i kombinasjon med det moderne Trondheim, forteller Berge.

Markedsfører Trondheim

Knoff forteller at formålet med filmen er å vise frem Trondheim både til potensielle turister, og til befolkningen.

- Vi ønsker å synliggjøre Trondheim som reisemål. Dette er den typen innhold som er med på det. Videoen har allerede blitt plukket opp av en kjent amerikansk reiseblogger og delt på hans sider. Vi ønsker også å drive trafikk inn til hjemmesidene våre, slik at folk ser at Trondheim er et potensielt reisemål. Ute i verden er Trondheim dessverre lite kjent, sier Knoff.

Han håper også at videoen kan gjøre trondhjemmerne stolt av byen sin.

- Jeg tror videoen treffer trondhjemmerne rett i hjerteroten, i og med at vi viser frem byen på en helt annen måte enn man har sett tidligere. Den er med på å bygge en egen stolthet til byen. De som har kommentert på den så langt sier også hvor fint det er her. Får vi til begge deler, da har vi oppnådd effekten vi ønsker, sier Knoff.

- Kostbart

Filmen er lagt ut både på Youtube, og vil også bli lagt ut på Visit Trondheims hjemmesider.

Knoff ønsker imidlertid ikke å si hvor mye filmen har kostet å lage.

- Jeg kan ikke gå inn på prisen, men det er kostbart. Det er blant annet fordi vi bruker veldig profesjonelt utstyr når vi lager dette. Vi har brukt en av de mest avanserte dronene i landet, en avansert kamerateknikk, og fått noen av de flinkeste menneskene til å lage dette, sier Knoff.

foto
Bildet viser Kristiansten festning fra luften. Foto: Fram Film
foto
Hovedbygningen på NTNU er en av bygningene filmskaperne har valgt å vise frem. Foto: Fram Film
foto
Grim Berge i Fram Film er filmskaperen som har laget videoen. Foto: Privat
foto
Denne dronen ble brukt til å lage mange avde luftige bildene av byen. Foto: Grim Berge