Det er ikke første gang selskapet skrur ned prisene kraftig for en kort periode, men det er første gang prisen kryper under ti kroner, ifølge markedsansvarlig Odd Roar Singstad i UnoX.

Singstad innrømmer at det ikke lønner seg med slike priser, men mener det betaler seg på sikt.

Lokke nye

- Vi liker bevegelser i prismasta vår. Ennå er det mange som ikke har prøvd å fylle på en ubetjent automatstasjon. Vi skrur ned prisene for å tiltrekke oss nye kunder og bemanner samtidig stasjonene for å hjelpe folk som ikke har prøvd dette før. Samtidig deler vi ut en gratismateriell. Dette er en del av vår markedsføring.

- Og oljeprisfallet gjør det lettere å skru ned prisen?

- Ja, innkjøpsprisen er lavere nå en for fem måneder siden, sier Singstad.

Én dag eller to

Den laveste prisen varte onsdag fra klokken 15.00 til 20.00 da prisen hoppet opp én krone. Selskapet annonserer ikke på forhånd, men ryktet sprer seg fort når prisen i masta faller så mye.

UnoX har fem stasjoner i Trondheim og Singstad forteller at det er kjørt lignende kampanjer ved alle stasjonene i 2015. Prisdumpingen varer normalt én dag eller to.

- På Munkvoll la en konkurrerende stasjon ned i fjor, og vi ønsker å tiltrekke oss de gamle kundene derfra, sier Odd Roar Singstad.

Antall betjente bensinstasjoner har gått tilbake de siste årene, mens tallet på ubetjente stasjoner har vokst. I dag er én av fire stasjoner ubetjent.

Man skulle tro at den sterke veksten av elbiler og hybridbiler og mer drivstoffgjerrige motorer ville føre til en merkbar nedgang i bensinsalget. Det har det ikke skjedd. Ifølge Norsk Petroleumsinstitutt flatet drivstoffsalget ut i 2007, og har siden holdt seg på samme nivå.  Sterk vekst i bilparken har kompensert for elbiler og motorer med lavere forbruk. Siden 1990 har bilparken økt med omkring 50 000 biler per år.

Kortvarige kriger

- Kortvarig priskrig mellom stasjoner skjer av og til. De laveste prisene i landet er i Fredrikstad der mange stasjoner ligger på et avgrenset område, sier kommunikasjonsdirektør Pål Heldaas i Statoil Fuel & Retail Norge.

- Automatstasjonene ligger litt under fullservicestasjonene i pris , men forskjellen er ikke stor.

Statoil driver både fullservicestasjoner og automatstasjoner under navnet 1-2-3. Selskapet legger ned omkring 20 fullservicestasjoner per år og bygger bare to nye. Mange av de nedlagte stasjonene erstattes av automatstasjoner.

- Det er en vridning mot automatstasjoner, men fortsatt er Norge et av landene i Europa med høyest andel fullservisestasjoner. Det er tøft å drive fullservicestasjoner. Det norske kostnadsnivået er høyt og konkurransen fra dagligvarebransjen er også blitt hardere, sier Heldaas.

Markedsansvarlig Odd Roar Singstad i UnoX forteller at de forsøker å lokke til seg nye kunder med billige priser. Foto: NORUNN BERGESEN