Lørdag sørget politiet for en midlertidig åpning av ett felt i Bassengbakken. Det resulterte i en fin flyt i trafikken på Solsiden/Beddingen i helga. Åpningen av veien forhindret trolig et nytt køkaos i området under toilldagen lørdag.

Adresseavisen har tidligere skrevet om lange køer i området Beddingen/Solsiden på tordag og fredag, hvor bilister sto i en endeløs kø ut fra parkeringshuset på Solsiden.

Her kan du lese om trafikkaos på Solsiden i fredagsrushet

Fredag løsnet trafikkaoset først rundt klokken 18.00. Da hadde politiet satt trafikklyset på gulblink, og dirigerte trafikken manuelt ut av området.

Stenging av vei årsak

Det var stengingen av Bassengbakken torsdag som var årsaken til trafikkaoset som oppsto torsdag og fredag ettermiddag. Nå opplyser Veitrafikksentralen at veien igjen kan bli stengt fra mandag. Utbygger har fått tilatelse til å stenge veien i perioden 14. oktober til fredag 23. oktober.

Beboerforeningen langt fra fornøyd, etter lang tid med dårlig vei som de mener ingen tar ansvar for.

Gjentatte anleggsperioder og arbeid som aldri ferdigstilles har fått styreleder i beboerforeningen Bassengtomta, Trond Buchmann, til å se rødt.

Han er mildt sagt oppgitt over fremdriften på arbeidet i Bassengbakken. Den korte veistubben mellom Innherredsveien og Trenerys gate er viktig for ankomst og utkjørsel fra området for både kunder, beboere og personer som jobber i strøket.

- Veiarbeidet ble igangsatt for cirka ett år siden i forbindelse med oppføringen av det nye kontorbygget i Bassengbakken, samt ferdigstillelse av rundkjøringen i Innherredsveien, forklarer styreleder i beboerforeningen Bassengtomta, Trond Buchmann.

Ingen tar ansvar

For styrelederen er det ikke et problem at det drives anleggsarbeid i området.

- Problemet er at det aldri ferdigstilles, og når vi så henvender oss til kommunen for å få svar, fraskriver alle seg ansvaret, sier Buchmann.

Han mener det hele bunner i en alvorlig mangel på planlegging.

- Først ble Bassengbakken oppgravd i begge ender. Midtpartiet ble det ikke arbeidet i, det ble kun ødelagt av anleggsmaskiner. I enden mot rundkjøringen ble det gravd langs kantene og satt ned nye kantsten mot fortauene. Deretter ble det satt opp midlertidige sperringer og arbeidsstedet ble forlatt, informerer han.

Ifølge Buchmann skjedde dette mellom jul og påske engang, og siden har intet skjedd i verken den østlige eller vestlige enden av gata.

- Rent bortsett fra at de midlertidige sperringene har blitt nedkjørt og flyttet på utallige ganger, slik at hullene langs fortauet har stått åpne og vært trafikkfarlige i ukevis av gangen, sier han.

Gamle fartshumper

Videre ble den vestlige enden av Bassengbakken gravd opp for å fjerne rester av gamle fartshumper. Også her ble arbeidet halvferdig utført og deretter forlatt.

- Gata var i perioder ufremkommelig her. Noen lappet veien ved å tilføre litt grus/asfalt et par ganger, slik at biler skulle kunne passere. Men i det store og hele har intet skjedd her heller siden påsketider, sier han.

Men så, for et par uker siden observerte Buchmann at asfalteringen i nedre ende av gata ble gjort ferdig.

- Dette arbeidet tok maks ett par dager og kunne utmerket godt vært utført for lang tid siden. Til overmål er denne istandsettelsen nå gravd opp igjen. Med andre ord et arbeid til absolutt ingen nytte, sier en oppgitt Buchmann.

Som styreleder i Bassengtomta Beboerforening har Buchmann mottatt utallige henvendelser fra beboere og næringsdrivende. De lurer på hva som skjer.

- Jeg har hatt skriftlig kontakt med Bydrift før sommeren, men de sa bare at ingen vet når gata skal gjøres ferdig, sannsynligvis før jul, sier han.

Nytt trafikkaos

Torsdag denne uka ble gata sperret av anleggsgjerder uten at beboerne hadde fått noen form for forvarsel. Dette til tross for at politiet opplyste til Adresseavisen at arbeidet var varslet på forhånd.

- Konsekvensen av sperringen er at absolutt all trafikk gjennom området ledes ut i Innherredsveien via lyskrysset i Beddingen. Dette krysset er ikke dimensjonert for slike trafikkmengder noe som fører til totalt kaos i området, sier Buchmann, som viser til at gatene Dyre Halse gate, Trenerys gate, Bassengbakken og Beddingen skal ta unna all trafikk fra næring på Solsiden, parkeringshusene på Solsiden og Portalen, alle boliger, to store treningssentere, kontorer og butikker i Dyre Halses gate, samt hotellet og restaurantene.

- Det sier seg selv at det må bli kaos av slikt. På torsdag og fredag var det køer overalt og biler kom seg verken inn eller ut av P-husene. Beboere kom seg verken til eller fra sine boliger, da de har parkering i parkeringshusene, sier han.

Flere mulige løsninger

Buchmann mener den enkleste løsningen vil være å intensivere arbeidet ved hjelp av døgndrift. Han mener jobben som skal gjøres neppe er større enn at det hele kan utføres på to til tre døgn.

- I stedet legges det opp til et tempo der det arbeides fra 0800 til 1500. Deretter stenges alt og arbeidsfolket går hjem.

Han mener det dessuten er enkelt å åpne Bassengbakken for trafikk i arbeidsperioden.

- Det er ikke et problem å kjøre over de korte grusbitene som er der. Gaten er faktisk bedre nå enn den har vært i flere måneder. Biler vil ikke forstyrre anleggsarbeidet så lenge dette avsluttes før klokken 1500, sier styrelederen.

En siste mulighet vil være å åpne Trenerys gate midlertidig i den nordlige enden for å avlaste og lede trafikken østover.

- Trafikk kan ledes ut i gaten på nordsiden ved jernbaneundergangen. Det enste som kreves er fjerning av et lite gjerde, og muligens manuell dirigering i rushtiden. Dette kan utføres av private firmaer som påtar seg slike oppgaver, sier Trond Buchmann.

Grei fremkommelighet

Ifølge vaktleder for Trondheim Bydrift, Erling Tøften, har fremkommeligheten i Bassengbakken vært grei i hele anleggsperioden.

- Det har vært innsnevringer, men det var først torsdag og fredag denne uka at veien ble helt stengt. Den ble etter kontakt med politiet åpnet igjen i helga, sier Tøften.

På spørsmål om hvorfor det har tatt så lang tid å ferdigstille Bassengbakken, svarer han, at det kan ha sammenheng med flere ting, som rørarbeid i området eller asfaltering.

- Det kan være mye som spiller inn i en slik prosess, sier Tøften, uten at han har konkret kjennskap til hva som har vært årsaken her.

Han var selv på området fredag, og så da at mye var på gang.

- Det ser ut til at det nå gjøres klart for asfaltering, sier han.

De som eier boliger som de leier ut til andre, eller bruker som fritidsbolig i byen, kan få en høyere skatt fra neste år om regjeringens budsjettforslag går gjennom. Bildet er tatt ved en annen anledning. Foto: VEGARD EGGEN
Bassengbakken ble åpnet igjen for trafikk lørdag. Det forhindret lange køer i området i helga. Foto: Leikny Havik Skjærseth
Ifølge Buckmann ble det i enden mot rundkjøringen gravd langs kantene og satt ned nye kantsten mot fortauene. Deretter ble det satt opp midlertidige sperringer og arbeidsstedet ble forlatt, informerer han. Foto: Leikny Havik Skjærseth