Elbil-konflikten mellom Tonje Edvardsen og styret i Søndre Hallset borettslaget har utløst heftig debatt på Adressa.no og på Facebook-siden til. avisen.

- Kravstor

Våre lesere har sendt inn nærmere 200 kommentarer. Overvekten av disse er på Tonjes side i saken, men også mange støtter borettslagets nei.

Kenneth Leer Røe skriver følgende på vår Facebook-side:

«Gud bedre hvor lei jeg blir av dette tullet, kjøp skikkelig bil med forbrenningsmotor eller bruk sykkel, spark eller gå... Punktum.»

Og får støtte fra blant andre Geir Terje Wigen:

«Hvorfor skal de med elbil få private P-plasser i ett borettslag? Det er jo det som blir resultatet, for det er jo ingen som går ut og flytter bilen sin når den er ferdig ladet så naboen kan få ladet!!! Eller forventer de at ALLE i borettslaget som kjøper elbil skal få hver sin plass?? Merkelig så kravstor og sneversynt en kan bli»

Ta debatten på Adressa.no sin Facebook-side

- Tullball

Og  fra Tommy Johansen:

«Hvis folk vil at husleien skal stige drastisk, så null problem for borettslagene og fikse ladestasjoner, men hva med de som ikke har nytte av det? Skal de supplere de med elbil med å betale for det? Tullball!»

- Hårreisende holdning

Petter Haugneland er kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening. Han mener det er en hårreisende holdning fra borretslaget.

- At styret i dette tilfellet har en slik holdning til sine beboere er helt hårreisende. Mange har lite kunnskap om elbil og lading av elbil men de pleier å endre holdning når de får litt mer informasjon. Elbiler bruke overraskende lite strøm og elbileierne betaler selvsagt for strømmen de bruker når de lader, sier han.

- Bygg noen få

Han kjøper ikke forklaringen om at borettslaget har gammelt strømnett, som gjør at de er redd det vil kollapse.

–Gammelt strømnett gjelder for de fleste borettslag, og de færreste har kapasitet til at alle kan lade elbil samtidig. Men det bør bygges ut noen få ladepunkter, og høste erfaring fra disse. Når over halvparten kjører elbil er det ofte en større velvillighet i borettslagene, sier han.

Løste seg for Magne

Mange støtter som nevnt Edvardsen, og Magne Vikan har også vært i samme situasjon. Men der løste det seg:

«Hadde kjøpt en Nissan Leaf og jeg bor i et borettslag med gammelt strømnett med 10 ampers kurs. Her ble det imidlertid funnet en løsning på et styremøte ved at en 16 ampers strømledning på ca 10 meter ble strukket fra eksisterende sikringsboks og fram til min garasjeplass hvor det ble montert en ekstra kontakt. Det fungerer utmerket nå med fulladet bil hver morgen. Minussiden er at jeg måtte betale installasjonen selv på drøye 7000,-. Vi ble også enige om at jeg betaler 200,- pr mnd. for strømforbruk. Det beløpet vil bli redusert hvis strømforbruket blir mindre enn beregnet. Borettslaget medga at elbil er nytt for dem og de er usikre på hvordan de skal håndtere det. Det virker som det står og faller på hvem som sitter i styret. PS Hvis du står nærmere sikringsboksen enn meg så blir installasjonen billigere»

- Begrense lading

Også Carl Anton Stenling har tanker som støtter Edvardsen:

«Med en litt mer pragmatisk tilnærming fra borettslaget så lar dette seg løse. Her ønsker styret å bestemme hvilken biltype beboerne skal anskaffe og det blir svært inngripende. Elbileierne betaler selvfølgelig for ladingen og dette bør ikke gi noen ulemper for de andre beboerne. Hvis man ser nøkternt på dette så vil det faktisk være strømforbruket rundt middagstider som er dimensjonerende for det elektriske anlegget. Da burde man i så fall forby induksjonskomfyr hvis man skal følge styrets tankegang.Lading av elbil kan jo eventuelt begrenses til perioden etter kl. 20.En annen sak er at styret forvalter beboernes verdier på en slik måte at leilighetene får redusert verdi pga. ladeforbudet»