Tirsdag ettermiddag lå en diger snøhaug midt i sykkelfeltet som går langs hele Kjøpmannsgata i Trondheim. Syklistene som passerte måtte enten sykle ut i veien, eller ta turen innom fortauet for å komme forbi.

- Dette er ikke etter standarden, kommenterer leder for Syklistenes landsforening i Trondheim, Richard Liodden Sanders.

Hva synes du om vinterstandarden på sykkelfeltene i Trondheim? Si din mening i kommentarfeltet nederst i saken.

- Dårligere i år

Etter snøfallet i helga var det ifølge Sanders flere sykkelveier i Trondheim som ble nedprioritert.

- Stavne bru var ikke brøytet verken søndag eller mandag, før vi begynte å si fra. Til og med etter at vi sa fra var det en bit av forlengelsen av brua over Holtermanns veg som ikke var brøytet. De som ferdes over denne brua har ingen alternativer, ingen parallell vei man kan bruke. Slik kan det ikke være, sier Sanders.

Han mener forholdene for syklister har vært verre etter den første snøen kom i år, enn den var i fjor.

- Noen steder er det like bra som i fjor, men andre steder har det blitt verre. Hva som er grunnen til dette får vi ikke svar på. Vi vet ikke om det er avtalt at det skal være dårligere standard på enkelte strekninger, eller om det kun er entreprenører som ikke følger opp avtalene sine, forteller Sanders.

- Skal bli bedre i år

Driftsleder i Trondheim bydrift vei, Sturla Reistad, sier at han ikke har blitt informert om snøhaugen som ligger i Kjøpmannsgata.

- Jeg var ikke klar over at den lå der. Vi har ikke fått noen tilbakemelding på dette i dag. Når vi får slike meldinger rykker som regel raskt ut og flytter snøen, sier Reistad.

- Lederen for Syklistenes landsforening i Trondheim mener at vedlikeholdet av sykkelfeltene har vært dårligere i år enn i fjor, er det noe du kjenner deg igjen i?

- Ja, for så vidt. Det er bestandig slik når vi starter en ny sesong. Da kommer det mange nye brøytere inn og det kan oppstå situasjoner der ikke alle er klare over alle detaljene i arbeidet. Så fort vi får tilbakemeldinger, blant annet fra Sanders, tar vi det opp på neste møte. Vi har en ambisjon om å bli bedre i år enn i fjor, sier Reistad.

- Men det har også vært en ganske ekstrem helg med snø og glatte veier, slik at brøytemannskapene har hatt nok å gjøre, legger Reistad til.

- Dårlig koordinert arbeid

Sanders understreker at brøytingen de to siste årene har blitt bedre enn den har vært historisk. Han mener imidlertid at det oppstår unødvendig kaos i brøyteprosessen.

- Det er et problem at brøytemannskapene ikke har vært godt nok koordinert tidligere. Én brøytebil kommer og brøyter veien først. Deretter kommer en annen bil og brøyter fortauet. Men så kommer det en brøytebil og brøyter veien en gang til, og da har man snøen liggende oppå fortau og sykkelfeltene. Alle får betalt og har gjort jobben sin, men resultatet er ikke bra, sier Sanders.

- Jeg skjønner at det kan oppfattes sånn. Men det vi gjør i en situasjon med snøfall, altså det vi kaller en værhendelse, er at vi sender inn brøytebilene på bilveien først, slik at de får et forsprang. Deretter sender vi inn brøytemannskaper på fortau og sykkelveier. Så lenge det snør vil dette være en pågående prosess. Men etter værhendelsen er over, skal vi ha nådd standarden vi skal ha, sier Reistad.

Vil heve standarden

Syklistenes landsforbund har bedt om å få oversikten over hvilken standard Trondheim kommune har satt for de enkelte sykkelveiene i Trondheim i vinter, men foreløpig ikke fått svar. Reistad forsikrer imidlertid om at man ikke har senket standarden på noen av veiene i vinter.

- Alle hovedsykkelrutene skal ha samme standard i vinter som i fjor. Vi mener at vi skal klare dette, og at standarden skal ligge på et høyere nivå i år, sier Reistad.