Miljøpakken for transport i Trondheim ønsker å etablere et superbuss-tilbud i Midtbyen om noen år. Superbuss vil bety egne kjørefelt, holdeplasser som ligner stasjoner og følelsen av å kjøre på skinner skal vi tro prosjektleder for superbuss-utredningen, Steinar Simonsen i Statens vegvesen.

- Vi mener at dette er et viktig premiss for at busstilbudet skal kunne utvikle seg. Det har vært en sterk vekst i kollektivtrafikken i Trondheim og omegn. I årene fremover vil befolkningen i byen øke sterkt, samtidig som det blir økt aktivitet langs blant annet Holtermanns veg og Elgeseter gate. Da må kollektivsystemet ha kapasitet til å ta unna den økte trafikken, forklarer han.

Kan koste to milliarder

- Beregninger viser at superbusser i egne felt kan frakte tre til fire ganger flere personer sammenlignet med privatbiler i vanlige kjørefelt, sier Simonsen.

Superbuss er i første omgang tenkt på innfartsårene til sentrum, innenfor strekningen Ila-Brattøra-Strindheim-Sluppen-Midtbyen. Men et slikt attraktivt tilbud er ikke gratis.

- Den totale investeringen vil ligge på mellom 1,7 og 2 milliarder kroner. Det inkluderer ikke bare kollektivtrafikken, men ombygging av Elgeseter gate, Holtermanns veg og Innherredsveien.

Politisk behandling i 2015

- Når kan dette bli en realitet?

- Reguleringsplan for både Elgeseter gate og Innherredsveien må være på plass, og det kan trolig bli politisk behandlet i 2015, sier prosjektlederen.

Superbussutredningen skal behandles av politikerne i Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) i Sør-Trøndelag er ikke i tvil om at superbuss er nødvendig for at kollektivtrafikken skal øke.

- I løpet av 20 år vil det være 50 000 flere mennesker i Trondheim. Det er ikke plass til så mange flere parkeringer i gatene. Skal vi få befolkningen til å reise kollektivt så må det være effektivt. Da må vi ned i 15 sekunder på hver holdeplass i Midtbyen, forklarer Sandvik.

Skal føles som bybane

Han mener at ideen bak en superbuss er at det skal føles som om man reiser med bybane eller t-bane. Men dette er kun nødvendig i Midtbyen, og ikke utenfor sentrum hvor det er mindre trafikk.

- Skal det kjøres som en bybane i Midtbyen, så må bussene ha eget felt. Standarden kan ikke påvirkes av at vi bor et sted med vinter. Dessuten må bussen slippe å stoppe i kryss og det må være holdeplasser som er lange nok slik at flere busser kan stanse på samme holdeplass, forklarer Sandvik.

Må utvide Elgeseter gate

Etter hvert ser fylkesordføreren også for seg at teknologien skal bidra med å styre bussene inn og ut av Midtbyen i en jevn fart. På sikt kan det også bli aktuelt med nye eller lengre busser.

- Jeg er utålmodig, og vil gjerne ha dette på plass så fort som mulig. Men først må vi sikre at Elgeseter gate er bred nok. Det haster mest, og så tror jeg det kan gå fort når vi har det i boks, sier han optimistisk.

Utskjelte Elgeseter gate vil få en ekstrem oppussing de nærmeste årene. Foto: MILJØPAKKEN
Superbussen vil få et eget kjørefelt i Midtbyen. Foto: MILJØPAKKEN
Slik kan bussholdeplassen i Prinsen gate bli seende ut dersom superbussutredningen blir en realitet. Foto: miljøpakken