– Jeg har en ganske klar mening om dette, og det er at alle bør bidra, sier ordfører i Trondheim, Rita Ottervik.
Les sakens forløp her: Snylter på konkurrentene i julestria (krever innlogging)
Kampen mot kjøpesentrene
Ordføreren mener at i kampen mot kjøpesentrene må Midtbyen fremstå så attraktiv som mulig når julerykket setter inn.
– Og da må alle dra lasset, gratispassasjerer kan vi ikke ha, sier Ottervik.
Markedssjef Jarle Pettersen i Midtbyen Management er tydelig på at Trondheim kommune allerede tar sin bit av kaka, utover betaling for mørketidsbelysning utenfor sine egne bygårder. Det er Ottervik enig i.
– Vi bidrar allerede i Midtbyen Management-samarbeidet, og på mange andre områder når det gjelder Midtbyens attraktivitet, sier hun.
– Egne kampanjer ikke nok
I dagens utgave av Adresseavisen kommenterte enkelte av butikkene kritikken.
Presseansvarlig Kristin Fjeld i Hennes & Mauritz Norge uttalte at: «Det er svært viktig for oss å bidra til trafikk i gater og kjøpesentre vi er lokalisert i. Vi gjør dette på andre måter. Vi legger store ressurser i kampanjer og engasjerende aktiviteter som skal bidra til nettopp dette».
– Det er ikke sikkert at Midtbyen drar nytte av at Hennes & Mauritz har egne store kampanjer. De bør også bidra økonomisk til lokale aktiviteter, sier ordfører Ottervik.
Det har ikke lyktes Adressa.no å få en ny kommentar fra Hennes & Mauritz.
Norgesgruppen-eide Deli de Lucas nye franchisetagere har sagt at de ønsker å bidra, mens Zara i Nordre gate henviser til hovedkontorets resepsjon i Sverige, der ingen svarer på telefonen.
All julehandel i Midtbyen
Trondheimsordføreren sier at hun har et nært forhold til Midtbyen.
– Julegatene er viktige for meg, jeg kjøper alle julegavene i Midtbyen. I tillegg er det viktig med felles åpningstid, sier ordføreren, som også trekker frem julemarkedet på Torvet som en attraksjon i seg selv.