Førstestatsadvokat Bjørn Kristian Soknes mener at både Reinertsen og Vegvesenet opptrådte uaktsomt forut for ulykken som tok to liv 8. mai i 2013.

Vegvesenet sørget ikke for å inkludere prosjektering av stillaser i kontrakten med hovedentreprenør Reinertsen. Dette er i strid med Vegvesenets egen håndbok og de europeiske reglene, mener førstestatsadvokaten. Hadde stillasprosjekteringen vært en del av kontrakten, ville Vegvesenet hatt et klart ansvar for kontrollere dem.

I forelegget mot Reinertsen AS påpekes det at selskapet hadde det øverste ansvaret for alle aktiviteter rundt brubyggingen. Førstestatsadvokaten mener at Reinertsen ikke gjennomførte en tilfredsstillende kontroll med stillaset, hverken under prosjekteringen, under byggingen og heller ikke etter at stillaset var ferdigstilt. Feilene med konstruksjonen var synlige i store deler av byggeperioder, heter det i forelegget mot entreprenøren.

Vegvesenet vil vurdere

I en kommentar til forelegget sier kommunikasjonssjef Kjell Bjørn Vinje i Statens vegvesen:

–Statens vegvesen tar forelegget foreløpig til orientering. Beslutningen er nettopp blitt kjent og vi vil bruke nå litt tid for å sette oss inn i saken og premissene.

Hvis en part nekter å vedta boten, blir forelegget gjort om til en tiltalebeslutning slik at saken havner i rettssystemet.

To drept

Det var klokken 14.30 onsdag 8. mai i fjor at Rotvollhaugen bru kollapset mens den var under oppføring. To ble drept i ulykken: 37-årige Ingeborg Gundersen fra Brekken, som befant seg i en bil under brua som raste, og anleggsarbeideren Kjell Magnar Olsen (53) fra Verdal som var i arbeid under brua.

LES OGSÅ: NCC ville ha 200 millioner mer for å bygge ulykkesbrua

Firmaet Master Solutions i Verdal som bygde stillaset i forbindelse med støpingen av brua ble siktet kort tid etter ulykken. I tillegg har både hovedentrepenør Reinertsen og byggherren Statens vegvesen vært etterforsket. Nå er det imidlertid klart at bare Reinertsen og Vegvesenet får en reaksjon som følge av brukollapsen.

Sviktet

Straks etter ulykken ble det stilt spørsmål ved stillaset som skulle holde brua oppe under støping. En granskingsrapport som hovedentrepenør Reinertsen selv laget, slo fast at midtstillaset hadde sviktet, og at dette var årsaken til ulykken. Dette ble også bekreftet i en rapport fra rettslige oppnevte eksperter.

LES OGSÅ: Reinertsen hadde ikke forsvarlig kontroll av stillaser

Måten ulykken skjedde på og de tragiske konsekvensene, rystet mennesker i hele Trøndelag. Da brua kollapset, falt den ned på en av de mest trafikkerte veiene i Trondheim. Haakon VII's gate trafikkeres av 17 000 kjøretøy daglig. Det ble erkjent at ulykken kunne ha fått et langt mer tragisk utfall dersom den hadde skjedd i rush-tiden en time senere.

Store konsekvenser

Rent faglig fikk brukollapsen store konsekvenser for veianlegg her i landet. Statens vegvesen la ned umiddelbart forbud mot biltrafikk under bruer som var under støping. Det ble også krevd nye beregninger av stillaser i bruprosjekter og at disse skulle gjennomgås på nytt.

LES OGSÅ: KOMMENTAR: Svikt i flere ledd

Etter ulykken brøt Reinertsen samarbeidet med Master Solutions – et firma som i løpet av kort tid gikk konkurs. Reinertsen AS fullførte senere bruoppdraget. Rotvollhaugen bru ble støpt i vinter, og har vært trafikkert i flere måneder.