For en uke siden ble det kjent at Riksantikvaren stoppet all tungtransport gjennom Klostergata til Nye Trondheim Spektrum, fordi man fryktet at trafikken gjør skade på uerstattelige kulturminner.

Prosjektleder for Trondheim Spektrum Kjell Håvard Nilsen har hatt et håp om at trafikken kunne komme i gang igjen med det første. Han er nå hørt.

Riksantikvaren åpner for tungtrafikk i Klostergata for kjøretøy med maksimum aksellast på åtte tonn. Strekningen skal lysreguleres og bredden innsnevres til fem meter. Strekningen det er snakk om er Klostergata mellom Schwachs gate og Margretes gate.

- Store setningsskader

- Gata hadde store setningsskader. Veien har vært stengt i en uke. I går fattet vi et vedtak om at anleggstrafikken kan gjennopptas på visse vilkår, sier seniorrådgiver hos Riksantikvaren Sissel Skoglund.

Seniorrådgiver hos Riksantikvaren, Sissel Skoglund. Foto: Morten Antonsen (arkiv

Vilkårene, som er oversendt Trondheim kommune og Trondheim Spektrum, går ut på følgende:

Tillatt aksellast på lastebilene blir redusert til åtte tonn. Gata snevres inn slik at tungtrafikken går i en retning av gangen. Det skal utsettes såkalte miniguards for å beskytte de mest sårbare områdene som er fortau og rennestein.

Lysregulering

- Strekningen vil bli lysregulert fordi bredden ikke vil tillate at to lastebiler kan passere hverandre. Vi pålegger også at det blir gjennomført nye bæreevnemålinger. Det bør gjøres flere ganger for å fange opp variasjoner i bæreevne gjennom årstidene. I vårløsningen er bæreevnen dårligst. Dette bør også følges opp gjennom visuell kontroller da forandringer sees veldig godt med det blotte øyet. Dersom det viser seg at tiltakene ikke sikrer kulturminnene på tilstrekkelig vis må vi gjøre en ny vurdering, sier Skoglund.

Når tungtrafikken kommer i gang, avhenger hvor fort man får på plass de nødvendige tiltakene. Det er også skilting som skal på plass.

Det blir opp til Trondheim kommune og Trondheim Spektrum hvordan kostnadene må tiltakene fordeles dem imellom.

Personbiler skal kunne kjøre som normalt i området.

Les også: - Nok et bevis på at utbyggingen på Nidarø aldri burde vært igangsatt

Redusert akseltrykk

Bæreevnemålingene i fjor sommer viste bæreevne på mellom 7,9 og 9,6 tonn i det svakeste partiet av vegen, cirka 60 meter. Øvrige strekninger holder mer enn ti tonn bæreevne.

- Riksantikvaren ble i august 2017 orientert om resultatet fra disse målingene. Denne kunnskapen har ligget til grunn for at entreprenør så langt har benyttet transport inn og ut av området på fem–åtte tonns akseltrykk. Det har så langt ikke vært søkt til politiet om å skilte ned vegen til redusert akseltrykk. Rådmannen er i dialog med Riksantikvaren om redusert akseltrykk, men det vurderes så langt at andre løsninger er mer aktuelle, sa kommunaldirektør Einar Aasved Hansen i formannskapet tirsdag.

Han la til at flere veger i sentrumsområdene har lavere bæreevne enn ti tonn.

Les alt om Trondheim spektrum her

Rester av klosteranlegg

I vedtaket som ble fattet onsdag har Riksantikvaren bemerket følgende:

«Riksantikvaren ser svært alvorlig på at det har foregått aktivitet som har ført til fare for skade på det automatisk fredete kulturminnet «Elgeseter kloster». Det er svært uheldig at bæreevnemålingen som ble gjennomført høsten 2017 ikke er fulgt opp i praksis, og at skader som har oppstått som følge av dette heller ikke er varslet kulturminnemyndigheten. Klosteranlegget er et kulturminne av nasjonal verdi. Nylige arkeologiske undersøkelser har vist at det finnes betydelige rester etter klosteranlegget bare 30-50 cm under asfalten. Disse kulturlagene er svært sårbare for komprimering og mekanisk skade, som kan føre til tapt mulighet for ny kunnskap.»