17. mars i fjor ble 14 nye bomstasjoner satt i drift i Trondheim og Klæbu. Det er beregnet at de nye bomstasjonene vil ta inn om lag 490 millioner kroner i året. Byplankontoret i Trondheim kommune og Miljøpakken laget en liste over ni smutthull som måtte tettes for å unngå at bilistene snek seg forbi bomstasjonene. Trondheim bydrift fikk i oppdrag å fysisk stenge veiene for biltrafikk.

- Ganske trist

Ti måneder senere er det fortsatt flere av smutthullene som står vidåpne for bilistene. Dette gjelder spesielt de automatiske bommene som ble satt opp for å tette lekkasjepunkt til bomringen.

- I Klæbuveien har vi jevnlig vært utsatt for hærverk. Skjermene som tilhører styresystemet til bommene har blitt fjernet eller ødelagt tre-fire ganger, sier Kai-Arne Riersen, avdelingsleder vei hos kommunalteknikk i Trondheim kommune.

- Det er jo ganske trist at folk ødelegger dette. Det koster jo samfunnet mye penger. Det er jo bilistene selv som ender opp med å betale deler av reparasjonene, sier Riersen.

Det ble satt opp automatiske bommer for buss i Ranheimsveien, Øvre Flatåsvei, Ingvald Ystgaards vei og Klæbuveien.

- Vi er kjent med at det har vært utøvd hærverk på bommer i Ranheimsveien og i Klæbuveien, sier planlegger Rolf Brødreskift ved Trondheim bydrift.

Anmelder all hærverk

Han forteller at all hærverk på offentlig eiendom blir anmeldt til politiet.

Nå mener både Brødreskift og Riersen at det må på plass enda mer robuste løsninger.

- Enkelte bilister klarer ikke å la være. Vi er nødt til å få ordnet dette. Vi kan ikke holde på slik som det er i dag. Det koster oss mellom 20 og 30 000 kroner å reparere en skjerm, sier Riersen.

- Lite respekt for skilt

Kristin Gjærevoll fra Statens vegvesen har vært involvert i planleggingen av de nye bomstasjonene.

- Mitt inntrykk er at bomsniking er et forholdsvis lite problem. Vi får i alle fall ikke vite noe om det, sier hun.

Hun understreker likevel at dersom den fysiske sperringen forsvinner, så vil sjåførene bli veldig fristet.

- Politiet har tidligere fortalt oss at bilister har liten respekt for forbudsskilt. Åpner det seg muligheter, så tar bilister dem, sier hun.

Hovedmålsettingen er å unngå at det blir mye trafikk langs små veier som ikke er egnet for det.

- Trafikksikkerhet er det viktigste for oss. Vi ønsker ikke at det skal være mange biler på steder hvor det er myke trafikanter, sier hun.

Man kan tydelig se at skjermen som gir signaler til bomstasjonen har sprekker. Foto: håvard haugseth jensen
All hærverk på offentlig eiendom blir anmeldt. Foto: håvard haugseth jensen