- Dette er interessant. Jeg har tidligere sett på det som utenkelig, men nå opplever jeg realismen i det, sier han.

Myraune tror imidlertid det vil ta tid før brua kan stå ferdig.

6,7 kilometer lang

Planene om bru over Trondheimsfjorden ble i dag presentert på en pressekonferanse hos Rambøll i Trondheim. Det var to privatpersoner som kom med ideen i 2006. Siden da har Rissa kommune ved Rissa utvikling tatt tak i visjonen. De siste to årene har kompetansebedriften Rambøll sett på mulige tekniske løsninger for en bru. Sivilingeniør Terje Norddal mener en kombinert skråstag- og flytebru er den beste løsningen.

- Skråstagbrua er nødvendig for at båter skal kunne passere under. Vi mener det er mulig å få til et 90 meter høyt seilingsløp. Det vil mest sannsynlig bli billigere å bygge en skråstagbru med seilingsløp, enn en flytebru med hevet seilingsløp, forklarer han.

- Må bevise samfunnsnytten

Brua over fjorden er tenkt bygd i dagens ferjesamband Flakk – Rørvik. Den vil i så fall bli 6,7 kilometer lang. Skråstagbrua vil ifølge planene stå for den første etappen over fjorden fra Flakk med sine 1,4 kilometer, mens flytebrua på 5,3 kilometer forserer resten av vannmassene. Leksvik-ordfører Einar Strøm (Sp) påpeker de positive ringvirkningene en bru kan skape.

- Jeg tror effekten for Trondheimsregionen er kraftig undervurdert. Det er ingen tvil om at byen har voksesmerter. Da vil en løsning være å utvide boarealet. Med brua kan Fosen bli et like godt alternativ som Melhus og Klæbu, sier han.

Stortingsrepresentant Myraune (H) mener det er viktig at prosjektledelsen klarer å få frem hvor stor samfunnsnytte prosjektet vil ha.

- Dette er veldig spennende tanker, men dere må klare å bevise at det er samfunnsnyttig. Det vil være selve nøkkelen, mener han.

Lars Myraune mener forslaget er interessant. Foto: ALEXANDER KILLINGBERG
Foto: Steinar Fugelsøy