Enkelte trondhjemmere sperret opp øynene da de så at det ble saltet i Midtbyen onsdag morgen. Med ni varmegrader og tilnærmet vårlig luft ble det reagert på at kommunen saltet.

Ifølge Trondheim bydrift var dette et støvdempende tiltak hvor det ble benyttet magnesiumklorid for å binde støvet. Men kommunen påpeker samtidig at de har bundet seg til å få ned saltforbruket på veiene.

Politisk vedtak

- Vi har fokus på å redusere saltforbruket, sier produksjonssjef Randi Sesseng Aas i Trondheim bydrift. De viser til vedtaket som ble gjort av i bystyret i februar i år.

I vedtaket står det blant annet:

«Trondheim kommune vil redusere egen veisalting på kommunale veier, og ikke salte annet enn i tilfeller hvor det anses som nødvendig for trafikksikkerheten og fremkommeligheten.»

Produsenten anbefaler

Kommunen henter veisalt fra GC Rieber Salt AS som har et lager i Ila. Der er det lagret rundt 2700 tonn veisalt, som også distribueres til andre trønderske kommuner.

Dette lageret forsyner blant annet ikke Mesta som henter salt fra et eget lager i Stjørdal.

I Trondheim blir det benyttet to typer salt på veiene: Den ene, magnesiumklorid, brukes for å dempe støv i bygatene. Men for å forhindre glatte veier blir det brukt steinsalt, eller natriumklorid.

Den største mengden veisalt er lagret i store berg, men noe er pakket i mindre pakker. På bruksanvisningen anbefaler produsenten at det ikke brukes for mye salt :

«Unngå å «salte» snøen vekk. Hvis det ikke er saltet før snøen kommer, bør man - for å unngå overdreven bruk av salt - først fjerne snøen så godt som mulig for deretter å salte på den snøen/isen som ligger igjen.»

Vil ikke definere

Trondheim kommune vil ikke definere hvor mye de skal redusere saltforbruket på veiene i vinter.

- Vi har ikke satt noen mål i forhold til mengde, men vi skal salte mindre hver gang. Det skal ikke gå på bekostning av trafikksikkerheten, presiserer produksjonssjefen.

Se videoen av 2700 tonn veisalt i vinduet ovenfor.