Adresseavisens fotograf ble vitne til en bil som ble stanset av en politipatrulje i krysset Kjøpmannsgata og Olav Tryggvasons gate i Trondheim. Bilen var da på vei nedover Kjøpmannsgata - mot enveiskjøringen og i et rødt sykkelfelt.

- Det er vel ingen tvil om at det er en del trafikklovbrudd i denne situasjonen, sier UP-sjef i Midt-Norge, Per Einar Hollum.

Måtte rygge tilbake

En betjent i den uniformerte politibilen gikk ut og snakket med sjåføren og det endte med en muntlig advarsel. På videoen kan man se at bilen må rygge tilbake.

Han understreker at han ikke kan kommentere denne konkrete saken, men sier på generelt grunnlag at politipatruljer må ta en vurdering når de stanser bilister på denne måten.

- Politiet skal reagere slik at det er en overrensstemmelse mellom overtredelsen og reaksjonen. Det er ikke alltid slik at ei bot eller et forelegg er riktig løsning til enhver tid, mener Hollum.

UP-sjef i Midt-Norge, Per Einar Hollum, forteller at politipatruljer hver dag må ta vurderinger om reaksjonsform når de ser uaktsomme hendelser i trafikken. Foto: MARTE S. TVEIT

Her prøver bilisten en u-sving midt på E6. Politiet mener sjåføren bør gå teorikurset på nytt.

Bruker muntlig advarsel ofte

Politioverbetjent Håvard Tømmervold i Trøndelag politidistrikt forklarer at muntlig advarsel kan brukes som reaksjon.

- Vi har mange ulike reaksjonsformer, alt fra muntlig advarsel til førerkortbeslag. Muntlig advarsel er en reaksjon som vi bruker ganske ofte, forklarer Tømmervold.

Dersom patruljen mistenker at sjåføren ikke er skikket til å kjøre bil, kan de sende en bekymringsmelding til for eksempel fylkeslegen. Det kan hende at sjåføren ikke lenger fyller vilkårene for å ha sertifikatet.

Må prioritere

Tømmervold kan, i likhet med Hollum, heller ikke uttale seg om hva som er årsaken til at de ikke ga en strengere reaksjon til denne bilisten.

- Det er helt avhengig av situasjonen. Kanskje måtte de ta hensyn til trafikksituasjonen og konsentrerte seg om å løse de trafikale utfordringene? Det hender at vi vinker forbi bilister som skulle hatt et forelegg fordi det kommer meldinger om andre oppdrag vi må prioritere, forklarer han.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter