Fremfor den lille parkeringsplassen ved Hallset skole står Grønning på huk. I hånden har hun sprayboksen, klar for å markere skolen. Etter noen minutter med tagging, har et budskap dannet seg på asfalten. «Takk for at du går» har dukket opp.

– Dette er en liten oppmuntring mot dem som kjører, og en takk til de som går. Å spraymale asfalten utenfor skoler er en del av det å bevisstgjøre foreldre om at de bør la barna gå eller sykle til skole, sier Grønning, som har spraymalt utenfor fire skoler i Trondheim før skolestart.

Les også: Ti tips til skolestarten

Les også: Gode råd til ferske førsteklasseforeldre

- Altfor høyt

Ifølge Miljøpakkens telling av foreldrekjøring ved 15 skoler, kjører 18 prosent av foreldre i Trondheim barna sine til skolen.

– Det er altfor høyt, men det er likevel en nedgang i antall kjørte elever fra 21 prosent høsten 2013. Så vi er på rett vei. Foreldre burde tidlig lære barna å gå eller sykle til skolen, mener Grønning.

Les også: Elise (12) vil ha Bayan tilbake til Namsos

Les også: Endelig startet SFO

Mulighet for uhell

Hallset skole har nettopp blitt med i tellingen til Miljøpakken. 36 prosent av barna ved Hallset skole ble kjørt i vår, og er dermed den av de 15 skolene med flest barn som blir kjørt av foreldre.

– Det er 450 elever ved Hallset skole, og når over 200 elever blir kjørt hit, kan det bli kaos her. Det er trangt og foreldre har det travelt, og da kan det oppstå farlige trafikksituasjoner. Her er det mange muligheter for uhell. Det verste som kan skje er at barn blir skadet i trafikken, og det er det siste vi ønsker, sier rektor Karen Husøy.

Nå vil hun få ned antall kjørte barn til Hallset skole. Hun har derfor takket ja til å være med i et prosjekt der Miljøpakken skal gjennom fysiske og pedagogiske tiltak for å få flere elever til å gå og sykle til skolen.

– Jeg skulle ønske flere barn kunne gå og sykle til skolen. Det stimulerer barna, og det er godt for dem å bevege seg, men vi trenger trygge veier og stier. Jeg tror at dersom veien er tryggere, vil flere barn sykle eller gå. Det er likevel foreldrene som bestemmer om barna er modne nok til å gjøre det, sier Husøy.

Les også: Ber foreldre sjekke barna for lus før skolestart

Sykkelkurs og trafikkopplæring

I samarbeid med Miljøpakken, Trygg Trafikk og Grønn Barneby, får Hallset skole trafikkopplæringskurs til personalet, og informasjonsmøter om trafikksikkerhet for foreldre.

– Gjennom vårt samarbeid med Miljøpakken får vi flere sykkelstativer. Jeg tror bevisstgjøring av hvor bra det er å gå eller sykle til skolen, vil påvirke foreldre til ikke å kjøre barna sine så ofte. Det må ikke bli en vane å kjøre barna til skolen. Barna liker å sykle, så jeg tror de hadde likt å sykle til skolen også, forteller Husøy

Husøy understreker at de føler seg heldige som får samarbeide med Miljøpakken.

– Vi ønsker å skape engasjement for at flere skal gå til skolen. Jeg tror alle er enig om at flere bør gå eller sykle mer til skolen, men det er en travel hverdag for foreldrene. Det er mye som skal planlegges for å sende barna av gårde. Foreldre kan for eksempel samle opp barna og gå sammen med dem i flokk, det blir da en gåbuss, sier rektoren.

Les også: 3 + 3 = 6. Det er enkelt

Les også: - Dagene er et mareritt å få til å gå opp

Kaotisk

Charlottenlund, Eberg og Singsaker er de andre skolene som er med på prosjektet. Grønning synes det er bra at Hallset satser på mindre trafikk rundt skolen sin.

– En morgen i mai telte vi antall barn som ble kjørt, og det var kaotisk her. Det kan oppstå farlige situasjoner når så mange foreldre stopper for å slippe av ungene sine samtidig. Foreløpig har vi to millioner til disposisjon på de fire pilotskolene. Disse pengene skal gå med til å gjøre små utbedringer rundt skolen. Det kan for eksempel være å gjøre fortauene rundt skolene bredere slik at de kan brøytes på vinterstid, anlegge fartsdumper eller få på plass flere sykkelstativer, sier hun.

Les også: - Jeg lærte én ting på fransk: «merci», og det betyr «takk» på norsk

Norske rektorer frykter trafikkuhell

Seks av ti rektorer er redd for at det skal skje en trafikkulykke rundt skolen deres. Det viser en undersøkelse gjennomført av If og Trygg Trafikk. Distriktleder for Trygg Trafikk Sør-Trøndelag, Knut Børseth, synes det er skremmende tall.

– Jeg er heller ikke overrasket. Når vi er ute blant skolene, ser vi at det er mye å ta tak i. Det er spesielt problemer knyttet til avlevering av barn, og det er mange som blir kjørt til skolen. Dessuten sliter man med at det er for høy fart rundt skolene, sier han.

Børseth sier at man i disse tider bør kjøre ekstra forsiktig rundt skoler.

– I denne perioden hvor det er flere ferske skolebarn. Da er det viktig at vi voksne er overvåkne. Selv om vi har en stressende hverdag, må vi passe på i skoleområdene. Vi må kjøre etter forholdene, og ikke parker på gangveien. De som går, bør kunne få gå sikkert. Når du skal parkere, så rygg inn, slik at du har full sikt når du skal dra, sier han.

Trygg Trafikk samarbeider med Miljøpakken, og Børseth er positiv til å få flere til å sykle og gå til skole.

– Vi ønsker at flest mulig går og sykler til og fra skolen. Det er bra for folkehelsen, men også bra for sikkerheten, forteller Børseth.