Ranheimsveien har blitt svært populær etter at det kom opp nye bomstasjoner 17. mars. Fredag ettermiddag stanset politiet 45 bilister i en kontroll. De valgte å gi sjåførene muntlige advarsler.

Veien har blitt et smutthull for å unngå bomstasjoner, etter at de nye bomstasjonene i Miljøpakken ble satt i drift tidligere denne måneden.

- Folk gir blaffen

I dag var det nok én bilist som ble stanset av politiet og som fikk beskjed om at det er forbudt med gjennomkjøring.

- Det kjører fortsatt en god del biler igjennom Ranheimsveien. Det er både private biler, firmabiler og vogntog. Det er helt åpenbart at folk gir blaffen i skiltene, sier et vitne til adressa.no onsdag ettermiddag.

Hans inntrykk er at trafikken har tatt seg opp etter at bommene kom på plass.

Da adressa.no var på stedet mellom klokken 16 og 17 fredag ettermiddag, kjørte mellom 50 og 100 biler ulovlig gjennom veien.

Se videoen her.

Vurderer UP-kontroller

Distriktsleder Per Einar Hollum i Utrykningspolitiet forteller at de foreløpig ikke har hatt noen organisert kontroll i området.

- Det er noe vi stadig vurderer, men UP skal hovedsakelig være på stamveinettet, sier han.

Enkelte ganger velger UP-patruljene å kontrollere de typiske klagestedene i sentrum, men dette er som regel veier som er typiske skole- eller barnehageveier.

- De veiene som er mest interessante for oss er de som representerer en større trafikkfare. Samtidig er det nedslående å se at folk gjør hva som helst for å unngå bomstasjonene. De gjør seg til trafikksyndere for åtte kroner. Det er flere steder i Trondheim med gjennomkjøring forbudt-skilt, men svært mange tar sjansen på å kjøre der likevel, sier Hollum.

Ser frem til bommer

Han mener at skilt har liten effekt, og at det eneste som vil hjelpe er en fysisk bom. Miljøpakken har varslet at de vil sette opp bommer på hver sin side av Ranheimsveien, men at det trolig ikke vil skje før etter påske.

- Så lenge politiet ikke har kontroller så ofte, så vil folk ta sjansen. Sånn er det bare. Respekten for skilt og regler er ikke så stor hvis sjansen for å bli tatt er liten.Når bommene kommer opp, er forhåpentligvis problemet løst, mener Hollum.

UP-sjefen skulle gjerne hatt kontroller i Ranheimsveien, men mener de må prioritere strekninger hvor det er større fare for høyere fart eller ruskjøring. Han er ikke det minste overrasket over at folk kjører ulovlig for å unngå bomringen.

- Det er ingen bombe at det ble sånn. Det første folk tenker når det kommer en bomring er hvor de kan kjøre uten å betale. Jeg synes det er en hårreisende planlegging. Her har man laget et trafikksystem som gjør folk til syndere. Vårt mål er ikke å skrive ut flest bøter, men å bedre trafikksikkerheten, sier Hollum.

Vet ikke tidspunkt for bom

Prosjektleder i Miljøpakken, Bjørn Gunnarsson, har tidligere fortalt at de ikke har hatt lang tid på å planlegge de fysiske bommene som skal bli satt opp på hver side av Ranheimsveien.

- At Ranheimsveien skulle bli sperret av var en beslutning som ble tatt i november. Prosessene etter det har tatt lengre tid enn det vi trodde. Nå jobber vi for å få plass bommene så fort som mulig, sa Gunnarsson tidligere.

Gunnarsson ønsket ikke å fastslå noe tidspunkt for når bommene er på plass.

- Jeg kan ikke si en eksakt dato. Det blir så fort som mulig, og kan bli en bit inne i april. Så kommer påsken, og den tar jo også noen dager, fortalte han.

Politiet var fredag til stede i Ranheimsvegen for å sjekke om bilistene kjørte gjennom veien ulovlig.
UP-sjef Per Einar Hollum synes ikke det var noen stor overraskelse at folk ville unngå bomringen ved å gi blaffen i dette gjennomkjøring forbudt-skiltet i Ranheimsveien. Foto: christer s. johnsen