50 av 54 biler politiet eier er moden for utskiftning. Ingen er nyere enn 2000-modell, og alle har gått over 200 000 kilometer. Å bytte ut alle de utrangerte bilene vil koste 36 millioner kroner.

- Jeg har fått flere henvendelser fra polititjenestemenn som føler seg utrygge i enkelte av de bilene vi har nå. Det er snakk om knallhard bruk av bilene, og det stilles langt høyere krav til en politibil enn en bil i vanlig bruk, sier leder Bjørn Enge i Politiets Fellesforbund i Sør-Trøndelag.

Stram økonomi

- Det fører naturligvis også til høye driftskostnader, påpeker Bjørn Enge. Han sier situasjonen har utviklet seg over flere år.

- Det har ikke vært midler til utskiftning av biler på grunn av den stramme økonomien vi har hatt i Sør-Trøndelag politidistrikt, og nå ser vi resultatene av dette, sier fagforeningslederen.

Skiftes innen 2010

- Det betyr at de eldste bilene da vil være ti år?

- Ja, og derfor har vi laget et system der de nyeste bilene skal settes inn i den mest intensive bruken, sier Nilsen.

Han fikk ansvaret for kjøretøyene i fjor, og kan derfor ikke si hvorfor politiet har havnet i en situasjon der 50 av 54 biler regnes som utdaterte.

Færre, men bedre

- Målet er at vi skal ha færre, men bedre biler. Så langt ser denne ordninga ut til å lykkes, sier politioverbetjent Fred Nilsen. Han understreker at det er enighet mellom fagforening, ledelse og verneombud om hvilke tiltak som skal settes i drift for å forbedre kjøretøysituasjonen. Allerede til neste år vil det bli kjøpt inn flere nye politibiler.

Foto: RICHARD SAGEN