Advarselen kommer fra Stig Anthonsen, regionleder i Taralrud & Tank Transport AS. Han sier han snakker på vegne av sjåfører i andre transportfirmaer som er henvist til rundkjøringen på vei ut eller inn av Trondheim sentrum.- Dette er hovedferdselsåren til Fosen og til tankanleggene i Trolla hvor alt drivstoffet til store deler av Midt-Norge hentes fra.- Når tankbilene kommer fra sentrum og skal ned til høyre mot Trolla, er vi prisgitt velvilje fra møtende trafikk for å komme rundt i rundkjøringen. Vi må nemlig helt over i motsatt kjørefelt for å komme ned. Når vi står og venter, sperrer hengeren trikkesporet, og fotgjengere som skal krysse Bynesveien foran oss kommer i blindsonen. Det gjelder særlig små fotgjengere, sier Anthonsen.- Når vi kommer andre veien og skal mot sentrum, blir vi ofte stående i rundkjøringen i kø. Dermed havner Gråkallbanen på tur ned Byåsveien i blindsonen. Vi har vikeplikt for sporvogn, men må likevel rulle fremover, eventuelt med åpent vindu for å høre om trikken kommer, sier han.Anthonsen er klar over at utformingen av rundkjøringen i Ila er en midlertidig løsning. Men han frykter alvorlige ulykker før den permanente utformingen av trafikkmaskinen er kommet.- Det vil være et mirakel om ikke så skjer, sier Stig Anthonsen.

- Vis hensyn

Byggeleder Per Randen i Nordre avlastningsvei skjønner at det kan være problematisk for de store tankbilene.- Men de kan ta en ekstra runde i rundkjøringen om nødvendig. Ellers er det bare å ta det med ro og vise hensyn, sier Randen.- Hvis alle gjør det, går det bra selv om Ilakrysset er rotete for tiden. Problemene er løst i løpet av tre-fire måneder når tunnelen gjennom Steinberget åpner. Til så lenge vil det være kaotisk og problematisk i Ila. Rett som det er ser vi bilister fra Fosen kjøre i motsatt kjørebane. De har kanskje ikke vært til byen på et år, tror det er to kjørefelt og legger seg til venstre.

Trangt: Tankbilsjåfører slår alarm om den provisoriske rundkjøringen i Ila. De frykter alvorlige ulykker. Foto: IVAR MØLSKNES
Rotete: Det kan hjelpe å kjøre rundt to ganger. Ellers er det viktig å vise hensyn til tunnelen åpnes i høst. Foto: IVAR MØLSKNES