- Det er hentydning til et homoseksuelt forhold, en direkte påpekning der Lars blir beskyldt for å stå i et homoseksuelt forhold til Peter, forteller Trondheims byhistoriker Terje Bratberg.

- Dette er homsegraffiti på Nidarosdomen fra slutten av 1200-tallet.

Det han snakker om er inskripsjonen på steiner på sørsiden av Nidarosdomen. Der står det på latinsk: «Laurensius celvi anus petri»

- Man kan utlegge dette som at «Lars er rumpa til Peter», forklarer historikeren.

Det var Dagbladet som først omtalte saken.

- Bannlyst av prestene

Han mener dette stammer fra en strid som var mellom erkebiskop Jørund og domkirka, som skjedde rundt år 1290. Da ble presten Lars Kalvssøn, som var erkebiskopens dommer, hengt ut. Lars var i en betrodd posisjon hos erkebiskopen.

- Lars ble da bannlyst av prestene i domkirken, som også var lærere på katedralskolen. De fikk katedralskoleguttene til å mobbe Lars ganske kraftig. En gang slet de klærne av ham. En annen gang jaget de ham inn i erkebispegården, sier Bratberg.

Han mener det trolig er katedralskoleguttene som fremmet anklagen som er risset inn. Peter kan referere til Peter av Husabø, som var et medlem av riksrådet. Også han var en av erkebiskopens støttespillere.

- Mange brev

Bakgrunnen for at byhistorikeren kjenner til denne konflikten er brev hvor den er omtalt.

- Det ble skrevet mange brev om konflikten, og den nokså stygge mobbingen av Lars, sier Bratberg.

Han utelukker imidlertid at det er noe i de historiske dokumentene som faktisk underbygger at Lars eller Peter var homofil.

- Det var bare for å skjelle han ut at de skrev dette. Lars ble senere en meget respektert biskop på Island. Det var rett og slett mobbing, sier Bratberg.

Ikke lett å finne

For folk som ønsker å se inskripsjonen, forteller Bratberg at man finner det på sørsiden av kirken, men han antyder at det er vanskelig å finne den.

- Man må vite hvor den er. Men jeg anbefaler folk å gå rundt Nidarosdomen. Der kan man finne denne og andre interessante inskripsjoner, sier byhistorikeren.

- Det er sjelden vi kan identifisere dem som er omskrevet på kirkeveggen. Her har vi både navn og kjennskap til hendelsen, sier historiker Terje Bratberg om homsegraffitien på sørveggen av Nidarosdomen. Foto: Rune Petter Ness