Sjøsprøyta «Anne Kathrine» settes inn i slokningsarbeidet fra sjøsiden, men kunne settes inn først to timer etter at bryggebrannen i Fjordgata brøt ut. Foto: CHRISTER S. JOHNSEN

På grunn av byggingen av betongtunnelen under Skansenløpet i forbindelse med Nordre avlastningsvei er Kanalhava stengt for normal ferdsel frem til mai neste år.

Sjøsprøyta, som ligger ved Honnørbrygga rett ned for Royal Garden, kan ikke passere under Brattørbrua og Jernbanebrua på flo sjø.

«Sjøsprøyta» avgjørende

Da brannen startet, var det flo. Mannskapene på Sjøsprøyta var de første som kom til brannstedet rett etter klokken 02.30 og deltok i det første livreddende arbeidet.

Først ved 03.30 tiden var vannstanden sunket så mye at Sjøsprøta kunne tas ut til Vestre Kanalhavn. Da var brannen i ferd med å spre seg i taket og i fasaden mot sjøsiden på bryggene Fjordgata 78 og 80. Innsatsen fra «Sjøsprøyta» med å vannlegge bryggerekken fra sjøsiden var med på å hindre at brannen spredte seg ytterligere.

- Vært i dialog

Seniorrådgiver Einar Nyberg i Trondheim brann- og redningstjeneste og overordnet vakt på brannstedet sier at brannvesenet har vært i dialog med Trondheim bydrift om beredskapen på broene.

- Strekningen Ravnkloløpet - Jomfrugateallmenningen og området mellom broene er problematiske for brannvesenet dersom ulykken skulle være ute, sier Nyberg.

Kurs i bruåpning

Å lose båtene inn eller ut er en stor operasjon. Av hensyn til trafikken og utrykningskjøretøyene må enten Brattørbrua eller Jernbanebrua være farbar til enhver tid.

Sjøsprøyta «Anne Kathrine» har to vannkanoner med 70 meters rekkevidde.

Det er Trondheim bydrift som har ansvaret for å åpne broene. Avdelingsingeniør Rolf Brødreskift i Trondheim bydrift sier han nå vil ta kontakt med brannvesenet for å arrangert kurs i bruåpning.

- Vi skal lære dem opp slik at de kan åpne og lukke bruene selv. Etter et par ganger sammen med våre folk kan de ta over selv, sier Brødreskift.

Nytt utstyr

Problemet er at bruene har vært i dårlig teknisk stand. Men nå er nytt utstyr som ny hydraulikk anskaffet. Det vil gjøre det lettere for brannmannskapene å åpne bruene for Sjøsprøyta.

- I fjor høst, etter at Skansenbrua stengte, hadde vi et møte med brann- og redningsetaten om bruene. Dessverre er det oppstått forsinkelser med få reparert åpne- og senkemekanismen, sier Brødreskift.

Sjøsprøyta «Anne Kathrine» settes inn i slokningsarbeidet fra sjøsiden, men kunne settes inn først to timer etter at bryggebrannen i Fjordgata brøt ut. Foto: CHRISTER S. JOHNSEN