- Vi brygger broer her, sier rektor Torunn Hergum og viser oss Dalgård skole som ifølge skolens nettside, er en skole litt uteom det vanlige. Med sine ca. 9000 kvadratmeter og med Trondheim høyeste voksentetthet, er skolen også et ressurssenter for barn med sammensatte hjelpebehov.

Akkurat nå jobber alle elevene med å forberede Dalgård-dagen i juni. Da skal elevene lage marked, ha teaterforestilling og andre opptredener med familie og foreldre til stede. På skolen finner du elever av alle slag. Kommunikasjonen foregår med tegn og talespråk. Noen elever er gående, mens andre bruker rullestol.

Her finner du elever med ulike læringsforutsetninger. Men selv om skolen er spesiell, oppleves den ikke som det av alle elevene.

- Jeg har ikke tenkt over at Dalgård skole er noe annerledes enn andre skoler. Jeg har vendt meg til det, sier Kristina Haarberg på 7. trinn.

Heller ikke klassekamerat Øyvind Alseth tror det er forskjell på Dalgård og andre skoler i området på Byåsen.

- Mange av elevene her er spesielle, men det går jo greit. Det har jo alltid vært sånn, sier Alseth.

Gjerde som skille

Men det har ikke alltid vært sånn forteller rektor Hergum. Da skolen ble åpnet som nærskole i 1998, kom det forslag om å dele skoleplassen i to med et gjerde. Elevene fra spesialskolen skulle ha ett område og elevene fra nærskolen et annet.

- Gjerdet kom heldigvis aldri opp, sier Hergum.

Hel- og halvtid

600 elever går på skolen, 60 av dem har store og sammensatte hjelpebehov. Elevene med hjelpebehov finnes på de ordinære trinnene og i skolens spesialgrupper. Noen elever i disse gruppene går fulltid på Dalgård, mens andre deler uka mellom

Dalgård og hjemskolen. Gunnar Sandberg går her på fulltid og tilhører F-gruppa, åtte gutter med sammensatte hjelpebehov som til høsten også får jenteelever for første gang inn i klasserommet.

- Ja, vi får jenter til høsten, sier han og smiler lurt. De har også laget en rap-sang som inneholder en hyllest til «rypene» som skal starte til høsten. Sandberg er med i elevrådet på skolen og sier han er fornøyd med at skolen har eget svømmebasseng som han benytter en gang i uka. Han mener det ikke er mobbing på skolen, men noe knuffing er det sikkert innimellom.

- Jeg kan ikke si at vi har det mobbefritt her, noe jeg tror ingen skoler kan si. Men jeg vet det ikke er mer her enn på andre skoler, sier rektor Hergum.

Mannlige lærere

Dalgård har også vært nyskapende på mange områder foruten å være et ressurssenter. Rektoren var en av de første som tok i bruk smartboard i Trondheim. Dette er digitale, interaktive tavler som en rekke andre skoler senere har tatt i bruk. Skolen har også i mange år bevisst rekruttert mannlige lærere og har i dag en stab med 30 prosent menn. Det at lærerne også må innfinne seg med å ta datatester med jevne mellomrom for å vise at de behersker datateknologi, er også særegent fenomen i Trondheims-skolen.

- Det skulle bare mangle. I næringslivet forventes det at du har digitale ferdigheter. Hvorfor skulle ikke vi kreve det samme av våre lærere, sier rektoren.

Foto: IVAR MØLSKNES
Foto: IVAR MØLSKNES
Foto: IVAR MØLSKNES