Leder for borettslaget Hasselbakken terasse i Trondheim, Trond Pedersen, mener det er uholdbart at ingenting har blitt gjort med undergangen under jernbanen på Charlottenlund.

Nedtagget skilt

Forrige uke kjørte en trailersjåfør inn i undergangen, noe som førte til at traileren fikk store materielle skader. Trailersjåføren så ikke hva det sto på skiltet som angir høyden, fordi det var tagget ned.

- Da jeg så saken på adressa.no ble jeg ikke overrasket. Jeg har gått og ventet på at noe som dette skulle skje. Det var bare et spørsmål om tid, sier borettslagslederen.

Han mener undergangen og området rundt har vært forsømt i lengre tid.

- Hele undergangen og ormrådet rundt er nedtagget og stygt, ja rett og slett avglemt.

Hva mener du om vedlikeholdet av skilt og underganger i Trøndelag? Si din mening i kommentarfeltet under artikkelen.

Lang omvei

- Dessuten er undergangen alt for lav, smal og uvoersiktelig. Det er ille at det ikke er høyt nok under taket for trailere, men det er enda verre at brannbiler ikke kan passere igjennom undergangen.

Pedersen tør ikke tenke på hva som kan skje om det blir brann i borettslaget.

- Det er 64 leiligheter her i Hasselbakken terasse hvor det bor mye eldre folk, og vi har også eldreboliger i området. Hvis det blir brann her kan ikke brannvesenet kjøre den raskeste veien, gjennom den nevnte undergangen.

- For å komme seg hit må de derimot kjøre en lang omvei helt ned til sjøen, kjøre inn i et annet boligfelt og deretter passere en bom. Det vil ta mye lengre tid for brannvesenet å komme frem, enn det som hadde vært realiteten om brannbilene kunne kjørt gjennom undergrunnen.

Han har sett mange trailere rygge seg inn i boligfeltet på denne måten.

- Det er helt utrolig at det går an.

Stått på for utbedringer

Pedersen forteller at han tok kontakt med jernbaneverket angående undergrunnen på Charlottenlund første gang for ca et og halvt år siden. Siden den gang har han jevnlig tatt kontakt.

- Jeg har ikke fått noe særlig respons. Ifjor sommer ble det sagt at det var avsatt penger til utbedringer av undergrunnen og området rundt, men etter ca tre måneder fikk jeg vite at pengene var blitt brukt til noe annet.

Ingen heving

Pål Steine i Jernabaneverket sier seg enig i at undergrunnen er stygg.

- Vi har satt av penger til spyling, vasking og oppmaling av undergrunnen i 2010. Men det blir verre å få til en heving ja. Det er snakk om en diger betongkonstruksjon, og den vil det ikke bli gjort noe med nå.

- Vi har egentlig viktigere ting å bruke pengene på, sier Steine.

- Hva tenker du om at brannbiler må kjøre en lang omvei på grunn av den for lave undergrunnen, for å komme seg til Hasselbakken terasse?

- Den diskusjonen tar vi ikke nå. Jeg kan ikke svare på noe mer utover dette.

Nytt skilt er på vei

Det nedtaggete skiltet ved undergrunnen er det derimot Trondheim bydrift som har ansvaret for.

- Ja, vi er ansvarlig for skiltene, men det er såpass mange skilt i byen at vi har ikke mulighet til å ha førstehåndskjennskap til alle. Nedtagging kan jo skje over natten, sier arbeidsformann i Trondheim bydrift, Sturla Reistad.

-Ja, men dette aktuelle skiltet har vært nedtagget i lengre tid..

- Vi var ikke klar over det, og er helt avhengig av at folk gir oss beskjed om nedtaggete skilt.

Reistad forteller imidlertid at etter medias omtale av det nedtaggete skiltet i forrige uke har det nå blitt bestilt et nytt skilt.

- Vi regner med at det kommer om en to til tre ukers tid.

- Det er forsvarlig

Leder for beredskap ved Brannvesenet i Trondheim, Ole Ludvigsen, mener det er forsvarlig at brannvesenet må kjøre en omvei for å komme inn til Hasselbakken terasse om en brann skulle oppstå.

- Vi skulle gjerne ha sett at vi kunne ha kjørt overalt, men sånn er det ikke. Når det gjelder Hasselbakken terasse så oppfyller vi kravet til innsatstid der, selv om vi ikke kan kjøre gjennom undergangen. Det vil si at vi skal nå frem til boliger, ol, på inntil 20 min, noe vi greier her, opplyser Ludvigsen.

Han påpeker at det også er mange andre steder i Trondheim brannvesenet må kjøre omveier for å komme frem. Eksempler på dette er Rydningen og på Stubban.

Positivt om noe blir gjort

- Vi kan ikke med loven i hånd kreve at noe gjøres med den akutelle undergangen, men vi hadde selvfølgelig sett positivt på om noe hadde blitt gjort slik at vi kunne ha kjørt igjennom den, sier beredskapslederen.

Lederen for Hasselbakken terasse, Trond Pedersen, er ihvertfall klar i sin oppfatning av situasjonen.

- Slike forhold hører ikke hjemme sikkerhetsmessig i 2010, sier Pedersen.

Ifølge Pål Stene i Jernbaneverket er det avsatt penger som skal brukes til oppussing av undergrunnen i 2010. Foto: Nina Flakne
Foto: Nina Flakne