- Vi er flere her som har vært redde gjennom hele påsken. Vi tør nesten ikke å legge oss på kvelden og jeg tør ikke gå ut med søpla. Hva om noe skjer? sier en fortvilet kvinne, som ønsker å være anonym, til adressa.no.

34 personer

Hun har vært uten telefon siden palmesøndag og fikk først summetonen tilbake tirsdag morgen, over en uke senere.

- Jeg vet om flere her som fortsatt ikke har fått tilbake telefonen, så i dag (tirsdag, journ.anm.) har jeg vært nødt til å låne bort telefonen til flere slik at de igjen får kontakt med omverdenen.

-Til sammen 34 personer bosatt på Valentinlyst, Bergheim og Strindheim har vært uten trygghetsalarm gjennom påsken, bekrefter leder Hilde Myhre ved Trygghetspatruljen hos Trondheim kommune.

- Arrogant

Trygghetspatruljen har ansvaret for overvåking av alle personer med alarmer, samt utrykking dersom noe skulle skje.

- Vi får feilmeldinger på vårt system når alarmen forsvinner dersom telefonlinjene er nede. Dermed har vi faktisk ingen mulighet til å få kontakt med brukerne, forklarer hun.

På grunn av telefonproblemene har Trygghetspatruljen sørget for ekstra tilsyn på nettene fordi personene dette gjaldt.

Ifølge Myhre har de ansatte ved sentralen vært i kontakt med Telenor flere ganger for å få feilen utbedret, uten resultat.

- De ansatte har til og med forsøkt seg med lovhjemmelen som omhandler liv og helse- momentene, uten at det har hjulpet.

- Hvordan opplever dere dette?

- Det er rett og slett arrogant. Telenor tar jo på ingen måte samfunnsansvaret sitt. Forklaringen har vært at de har behov for en montør med spesialkompetanse og at dette ble for dyrt å gjør i påskeferien. Våre ansatte fikk til og med beskjed om at dersom Telenor skulle sende ut mannskap, måtte brukerne betale en slik utrykning, sier Myhre.

Legger seg flate

Informasjonssjef i Telenor, Knut Sollid, sier til adressa.no at selskapet til sammen har fått 75 brukermeldinger på feil i området.

Den første feilmeldingen som er loggført kom onsdag 4. april, men Sollid kan ikke utelukke at feilen oppsto tidligere.

- Vi beklager naturligvis at dette ikke ble tatt tak i på en tidligere tidspunkt og vi vil nå se på våre rutiner for om mulig endre på disse når det gjelder utrykning der det er trygghetsalarmer involvert, sier Sollid.

Han påpeker samtidig at Telenor ikke har noen plikt til å rykke ut, og at kravet til retting ligger på to arbeidsdager etter feilmelding.

Telenor har ingen mulighet til å se hvilke numre som er tilknyttet alarmer siden dette er et kommunalt tilbud, men Sollid innrømmer at de ble gjort oppmerksom på at en del av kundene var tilknyttet slike alarmer.

- Vi skal prioritere utrykninger der det er snakk om trygghetsalarmer. Når det gjelder utrykning på helligdager opererer vi i utgangpunktet med en egenandel på mellom 2000 og 2500 kroner. Her fikk brukeren tilbud om at vi skulle gjøre jobben for 500 kroner, noe brukeren avslo. På det menneskelige planet synes jeg personlig at vi burde rykket ut i dette tilfellet.

Innrømmer feil

- Også uten en egenandel?

- Det er noe vi må vurdere fra tilfelle til tilfelle.

- Ble det gjort en feil hos Telenor?

- Dette med trygghetsalarmer er ganske nytt så det er ikke sikkert de riktige beskjedene har kommet fram i vårt system.

- Så det har forekommet en intern glipp i deres kommunikasjon?

- Ja, det kan godt være. Feilmeldingsmottaket fikk beskjeden om alarmen, men jeg er usikker på om dette ble formidlet videre til de som skulle rette opp feilen. Kunden er uansett Telenors ansvar, så vi forsøker ikke å fraskrive oss noe ansvar i denne saken.

Foto: STEINAR FUGELSØY
Foto: PRESSEFOTO