- Jeg oppdaget at noen bruker deres navn i en svindelannonse på Facebook, i en såkalt sponset lenke, skriver Henning Mikaelsen, en av administratorene i Facebook-gruppa «Smugling, svindel og nettsteder», i en e-post til Adresseavisen.

Mange større selskaper og firmaer har ved flere anledninger gått ut i sosiale medier og advart mot svindel. Nå ser det ut til at også Adresseavisen er rammet.

- Man ser at dette er svindel ved at man ikke kommer inn til adressa.no, altså nettadressen helt øverst stemmer ikke.Nettstedet viser i stedet en konkurranse der man kan vinne en iPhone 7. Dette er et abonnement, og man blir automatisk trukket 399 kroner om man oppgir visakortnummeret sitt, sier Mikaelsen.

Han sier det er flere ting som kan skje når man blir med i slike «konkurranser». Det ene er at visakortet blir belastet. Det andre er at når man oppgir mailadressen sin vil man mest sannsynlig bli bombardert med lignende konkurranser og annet spam.

Forbrukerombudet advarer mot disse useriøse nettbutikkene

- Ikke første gang

Noen har brukt adressa.no i en kampanje for å selge Iphone.

- Vi synes det er uheldig å bli brukt på denne måten. Dessverre er det mulig for alle å endre på informasjonen i lenker som deles på Facebook, så det er ikke første gangen dette har skjedd med en avis. Heldigvis er siden man kommer på når man klikker såpass forskjellig fra Adresseavisens nettutgave og det vi pleier å skrive om, at sannsynligheten for at noen tror vi faktisk har laget dette innholdet er liten, sier utviklingsredaktør, Ingeborg Volan, i Adresseavisen.

Også TV2 har blitt brukt i lignende svindel.

Her brukes TV2 som avsender i samme type sak som adressa.no har blitt brukt i.

- Veldig vanlig

Rådgiver Ole Anders Ulsrud i Norsk senter for informasjonssikring sa til Adresseavisen i oktober at det er veldig vanlig at slike falske sider blir opprettet.

- Dette appellerer til forbrukerne ved å bruke tilliten som bedriftene har, sier Ulsrud.

Ulsrud har ett godt tips til forbrukerne: Dersom noe virker for godt til å være sant, så er det ofte det.

- Man bør da gå inn i en nettleser og sjekke på hjemmesiden til bedriften om det er informert om det samme der, råder Ulsrud, som oppfordrer folk til ikke å legge igjen personopplysninger.

Han ser også at mange ofte deler og liker falske konkurranser på Facebook.

- Man bør være kritisk til den informasjonen man står overfor før man deler den videre, sier Ulsrud.

Kjennetegn på svindel

Det er flere kjennetegn som kan avsløre svindel og userieøse nettsider. Sammensetninger av rare butikknavn og kjente merkevarenavn er et dårlig tegn.

Dårlig språk og konkurranser i sosiale medier hvor man kan vinne premier er også noe man bør være oppmerksomme på. I tillegg bør man være forsiktig om kjente merkevarer er ekstra billige.

- Kjente merkevarer er veldig sjelden på supertilbud. Da bør det ringe noen bjeller, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet, som har laget en liste over useriøse nettsteder.