Syden-reisende kan få seg en stor overraskelse

De som skal reise til Spania eller Frankrike med Norwegian i sommer, kan få seg en overraskelse. Selskapet setter inn store langdistansefly på flere av de tunge ferierutene fra Oslo til Middelhavet.

Norwegian setter inn storflyet Boeing 787 Dreamliner på Syden-ruter i sommer.  Foto: Halvor Solhem Nerve/atenposten

Saken oppdateres.

Det er avganger til Barcelona, Malaga og Nice som vil bli fløyet med flytypen Boeing 787 Dreamliner, skriver Aftenposten.

Disse flyene opererer normalt ikke på Europa-ruter, bare på de interkontinentale og oversjøiske rutene til USA og Thailand. Dette fordi de har kapasitet til å frakte store passasjermengder over lange distanser. Dreamlineren kan ta inntil 344 passasjerer, mens den vanlige flytypen – Boeing 737–800 – har en kapasitet på 189 seter. Dreamlineren har ni seter i bredden og to midtganger.

– Det er bare å glede seg! Vi har fått svært mange positive tilbakemeldinger på Dreamlineren fra kundene våre som trekker frem mindre støy og bedre luft som det beste med denne flytypen, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Du kan få plass på «business-klassen»

Har du ekstra flaks kan du, når Norwegian har fulle fly, bli blant dem som kan sitte helt foran i kabinen.

De 35 beste setene, i premium-klassen, er Norwegians beste tilbud og selskapets «businessklasse». I denne delen av kabinen er setene bredere og benplassen større enn bak i økonomiklasse.

– Det vises når du bestiller billett på nettsiden hvilken flytype som er satt opp på de aktuelle flyvningene. Det vil være både 787–8 og 787–9. Flere av disse rutene har flere daglige avganger, slik at noen da opereres med 737–800.

– Menyen om bord er den samme som brukes på Europa-rutene og tilbys i hele kabinen. Passasjerer med fullflex-billett vil ha førsteprioritet til plass i premium-kabinen, sier Sandaker-Nielsen til Aftenposten.

Pilotene skal trene på ny flytype

Norwegian får inn ni nye Dreamliner-fly i flåten sin dette året. Disse skal settes inn på allerede eksisterende langruter for å øke frekvensen, og på helt nye ruter. Blant annet skal Norwegian etablere en ny langdistansebase i Barcelona.

Flere nye fly krever flere nye piloter for denne flytypen. Derfor er mange og korte treningsturer i Europa en god måte å skaffe de nye pilotene god erfaring med å operere Dreamlineren. Dette er et opplegg Norwegian også har prøvd tidligere.

Til Nice skal storfuglen fly opptil fire ganger i uken, til Malaga og Barcelona tre ganger pr. uke.

Norwegian vil benytte begge utgavene av flyet, den opprinnelige Dreamliner 8 og den nye versjonen Dreamliner 9 med større rekkevidde og flere seter. Flyprogrammet for Dreamlineren gjelder for tidsrommet 27. mars til 29. oktober.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i det nye flysetet i Premium class i Norwegians nye Boeing 787-9. 
        
            (Foto:  Heiko Junge/NTB scanpix)

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i det nye flysetet i Premium class i Norwegians nye Boeing 787-9.  Foto: Heiko Junge/NTB scanpix

På forsiden nå