FN: Utdanningsstansen er en «generasjonskatastrofe»

Pandemien har ført til den største utdanningsstansen noensinne. Nesten 1,6 milliarder elever i 190 land har fått avbrutt utdanningen sin, ifølge en FN-rapport.

Saken oppdateres.

Skolestengningene har påvirket 94 prosent av alle verdens elever. Dette er det største avbruddet i utdanning noensinne, ifølge FN-rapporten «Education during Covid-19 and beyond».

– Vi står foran en generasjonskatastrofe som kan føre til at umåtelige mengder med menneskelig potensial går til spille, underminere tiår med utvikling og forverre befestede ulikheter, sier FNs generalsekretær António Guterres i en uttalelse om rapporten.

Det er særlig fattige, personer med funksjonsnedsettelser, flyktninger, jenter og andre sårbare grupper som lider mest som følge av skolestengningene.

Mange kommer ikke tilbake

Som følge av tiltakene kan man også risikere å se en nedgang i andelen barn som går på skole. Så mange som 23,8 millioner barn og ungdom ventes å ikke vende tilbake til skolene, som følge av den økonomiske nedgangen forårsaket av koronaviruset.

– Vi ved dessverre fra tidligere kriser at veldig mange aldri kommer tilbake den dagen skolene åpner igjen, sier fungerende generalsekretær i SOS-barnebyer, Sissel Aarak i en uttalelse.

Hjelpeorganisasjonen peker på at tidligere epidemier som sars og ebola har vist at skolestengninger ofte gjør at barna får en ny rolle i hjemmet, som gjør det vanskelig å gjenoppta skolegangen igjen. Dette gjelder særlig barn som får et forsørgeransvar, eller jenter som blir giftet bort og blir gravide.

– Tap av inntekt gjør at barn må være med på å tjene penger til familien i stedet for å gå på skolen, sier Aarak.

Et tilbakeskritt på mange områder

Også Guterres fremhever at skolestengningene kan ha omfattende ringvirkninger.

– Effektene på blant annet ernæring, barneekteskap og likestilling mellom kjønnene er dypt bekymringsfulle, sier han.

– Vi er på et avgjørende tidspunkt for verdens barn og unge. Avgjørelsene til myndigheter og partnere vil ha varige effekter for flere hundre millioner unge og på utviklingsmulighetene til land i flere tiår framover, understreker han.

Ber land prioritere skoleåpning

For å bekjempe de negative effektene, oppfordrer FN alle lands myndigheter om å prioritere utdanning og gjøre sitt ytterste for å få bukt med smittespredningen slik at skolene kan gjenåpnes.

Rapporten framhever også at gode innovative læringsmetoder som ble tatt i bruk under koronapandemien, må videreføres og videreutvikles i tiden framover.

(©NTB)

På forsiden nå