Stockholm: Årsaken er at kvinner lettere kan relatere seg selv til bilder uten pent sminkede og spesielt vakre kvinner. Til hodeløse klesannonser trenger man verken sminke, hår eller et perfekt uttrykk.

– De kvinnelige modellene er veldig stereotype og ulike den gjennomsnittlige forbrukeren, sier forsker Hanna Berg ved Handelshögskolan i Stockholm.

Hun står bak doktorgradsavhandlingen som tegner et annet bilde enn tidligere studier om temaet.

– Det finnes et inntrykk av at modellene må ha en viss type utseende, men så viser det seg at de ikke engang trenger å ha hode, fortsetter Berg.

Derimot foretrekker menn et ansikt på både kvinnelige og mannlige modeller, det samme som kvinner ønsker på mannlige modeller.

Bergs studie viser også at utstillingsdukker uten hode har en positiv effekt hos bevisste kvinnelige shoppere som kan mye om mote.

– Om man har høy ekspertise på et område, trenger man mindre detaljer. Da blir hodet forstyrrende. Andre trenger helheten for å se tilbehør og smykker.