Slik lyder konklusjonen fra havarikommisjonen i Nederland, som har brukt flere måneder på å rekonstruere hendelsen og finne ut hva som skjedde da flyet ble skutt ned over Øst-Ukraina i fjor sommer.

– Dette sprenghodet stemmer overens med dem som er installert i BUKs bakke-til-luft-raketter, sa kommisjonens leder Tjibbe Joustra på en pressekonferanse i Haag tirsdag.

Han bekrefter også av raketten ble skutt ut fra et område kontrollert av pro-russiske opprørere.

Raketten eksploderte mindre enn én meter fra cockpiten, og skilte denne fra resten av flyet. Tre personer fra mannskapet som befant seg i cockpiten, døde momentant. Deretter delte resten av flyet seg opp i flere biter i luften før de landet på et 50 kvadratkilometer stort område ved landsbyen Grabove i et opprørskontrollert område av Ukraina, ifølge kommisjonen.

Burde stengt luftrom

Ukrainske myndigheter får i rapporten kritikk for ikke å ha gjort mer for å sikre sitt eget luftrom.

– Vi har konkludert med at det var tilstrekkelig grunn til at ukrainske myndigheter burde ha stengt luftrommet over den østlige delen av landet som en forholdsregel, sier Joustra.

– De nederste delene av luftrommet var stengt, men MH17 befant seg over den høyden da det ble skutt ned, føyer han til.

Forsto ikke faren

På pressekonferansen stilte kommisjonen spørsmål ved at flyselskapene fortsatte å fly over området i Ukraina til tross for krigen. Grunnen var at de ikke trodde det var noen risiko for sivile passasjerfly, ifølge kommisjonen.

Det var tre andre fly i det aktuelle luftrommet på samme tidspunkt.

Alle de 298 personene om bord døde i styrten. To av tre var nederlendere. Flyet var på vei fra Amsterdam til Kuala Lumpur.

Det er Nederland som har ledet granskingsarbeidet, assistert av Belgia, Australia og Ukraina. Kommisjonen har ikke tatt stilling til skyldspørsmålet.

Etterlengtet avklaring

De pårørende satt i taushet da de ble orientert om funnene på et eget møte en time før rapporten ble offentliggjort. Flere uttrykte lettelse over å få beskjed om at deres kjære etter alt å dømme ikke rakk å registrere hva som skjedde før de døde.

– Det viktigste familiene fikk vite, var at flyet ble truffet av en BUK-rakett, produsert i Russland, at Ukraina burde ha stengt luftrommet, og at passasjerene overhodet ikke kjente noe eller visste noe, sier Rob Fredriksz, som mistet sønnen sin.

På den påfølgende pressekonferansen kunne kommisjonen også avkrefte en rekke rykter som har gått om hendelsen. Flyet ble verken truffet av en meteor eller rammet av en bombe. Det hadde heller ikke tekniske problemer.

– Gammel rakett

Toppsjefen i det russiske selskapet som produserer BUK-raketten, Almaz-Antej, avviste tidligere på dagen konklusjonene i rapporten. Jan Novikov anklaget også havarikommisjonen for ikke å ha tatt hensyn til tester som selskapet selv har utført og som det mener tyder på at flyet ble truffet av en eldre rakett som det russiske militæret ikke lenger bruker.

Selskapets tester skal også ha vist at raketten ikke ble avfyrt fra den opprørskontrollerte landsbyen Snisjne