Det spår flere reiselivseksperter Adresseavisen har vært i kontakt med.

- Så langt kan vi ikke se at katastrofen har ført til noen vesentlig nedgang i det hele tatt, sier Hilde Hirai i Thai Airways International til Adresseavisen.

Lederen av flyselskapets norske avdeling har opplevd en nedgang på bare fem prosent etter tragediene i ferieparadiset. Selskapet står for om lag 40 prosent av flygningene fra Norge til Thailand.

- Etter at katastrofen inntraff har mange turister kontaktet oss for å bytte fra charter- til rutefly, eller endre sitt feriemål i Thailand. Dette bare viser de sterke båndene mellom Norge og Thailand, forteller Hirai. Hun får støtte av reiselivsforsker Ole Skalpe ved Handelshøyskolen BI:

- Dette dreier seg ikke om terror, men en naturkatastrofe. Folk flest vil glemme den relativt raskt, fordi det er så usannsynlig at det vil kunne skje igjen, sier Skalpe.

- Vi ser allerede turister som soler seg på strendene. For meg er det godt nok bevis på at dette vil gå relativt mye raskere enn hva folk regner med, sier Skalpe.Reisebransjedirektør Rolf Forsdal i Handel- og servicenærings hovedorganisasjon (HSH) er enig:

- Min erfaring tilsier at det vil være laber interesse for de rammede områdene i en viss tid fremover, kanskje ut første kvartal. Deretter vil det stabilisere seg igjen, tror Forsdal.

Turister la igjen over 60 milliarder kroner i den thailandske økonomien i 2003, ifølge Dagens Næringsliv. I fjor var listen lagt på 80 milliarder kroner. Turistekspertene tror ikke katastrofen vil lamme økonomien i de berørte områdene i nevneverdig grad:

- Langtidseffektene tror vi blir beskjedne. Å bygge opp de ødelagte områdene er hjelp til selvhjelp; det er viktig for alle parter at turismen i Sør-Asia tar seg opp igjen, sier Forsdal.

- Så langt kan vi ikke se at katastrofen har ført til noen vesentlig nedgang i det hele tatt, sier Hilde Hirai i Thai Airways International til Adresseavisen. Foto: SCANPIX