Flyentusiaster i alle aldre møtte fram på Værnes i går for å studer verdens største transportfly som kom for å hente de hvitmalte lastebilene til Røde Kors. Én etter én kjørte bilene inn i flykjeften som brått åpnet seg idet snutepartiet svingte elegant opp mot kveldshimmelen.

Dimensjonene på flyet ble også tydelig demonstrert idet kortesjen manøvrerte seg inn i det romslige lagerrommet. Selv godt voksne lastebiler virker puslete inne i en Antonov 124 – der de strategiske målene er følgende: 69,1 meter (lengde), 6,8 meter (bredde), 21 meter (høyde) og 73,1 meter (vingespenn).

Til Indonesia

I løpet av en knapp time var alle de ti kjøretøyene trygt på plass inne i flykroppen der samtlige ble nøye sikret før dagens lange flytur til Padang i Indonesia. Fredag kommer monsterflyet tilbake til Værnes for å hente ytterligere ti av de til sammen 80 militære lastebilene som er klargjort for Røde Kors-opppdrag i Indonesia og Sri Lanka av firmaet Ritek på Rinnleiret i Levanger.

- Nå får vi se hvordan disse to transportene går før vi tar stilling til frakten av de siste 60 lastebilene, sa prosjektleder Tor Grane fra firmaet Sealift. Dette firmaet har chartret det enorme transportflyet på oppdrag fra Røde Kors i forbindelse med flomkatastrofen i Øst-Asia.

Stor hjelp

Det russiske kjempeflyet kom i går fra Phuket, der det hadde levert kjøleutstyr fra Sverige til de mest utsatte flomområdene. Mannskapene om bord var godt fornøyd med sin innsats for flomofrene så langt.

- Selv om vi ikke ser så mye til menneskene som er rammet av katastrofen, vet vi at utstyret vi frakter vil være til stor hjelp, sa flynavigatør Alexander Eutyshenko som kom klatrende ned fra cockpiten i flyets andre etasje til dekket der bilene kjørte inn. Blant gårsdagens mange frammøtte var rekrutt Sujipan Aiyathurai (bildet) fra Oslo og Sri Lanka. Også han gledet seg over at nødhjelpen til katastrofeområdene nå ser ut til å være i godt gjenge.

- Mine slektninger på Sri Lanka har mistet mange, både voksne og barn. Hjemme i familien min i Oslo har det vært mye tårer og sorg de siste dagene, sa Sujipan som avtjener førstegangstjenesten på Værnes.

Koster dyrt

Å bruke et transportfly av typen Antonov er ikke billig. Timeprisen ligger vanligvis på 80 000 kroner. Turen Værnes-Asia-Værnes kommer fort opp i et par millioner kroner.

- Ja, dette koster penger. Men takket være det norske folks enorme giverglede skorter det ikke på midler til nødhjelpsaksjoner i flomområdene. Hittil har vi fått inn 180 millioner kroner på de få dagene som er gått, og vi vet at mer er på vei. Derfor kan vi bruke dette store fraktflyet for å få lastebilene raskt av gårde, sier informasjonskonsulent Morten Tønnesen-Krokan i Norges Røde Kors til Adresseavisen.

Velvoksne lastebiler blir små inne i kroppen til en Antonov 124. Stein Brauten som har hatt ansvaret for klargjøringen av bilene passet i går på at de kom trygt på plass inne i kjempeflyet. Foto: GLEN MUSK
Enorme dimensjoner ¿på kjempen Antonov 124, som kom til Værnes for å hente de ti første lastebilene som Røde Kors skal bruke for å frakte nødhjelp ut til flomofre i Indonesia de kommende dagene. På dette bildet er flysnuten på vei opp slik at portene til lasterommet under cockpiten kan åpnes. Foto: GLEN MUSK